- Project Runeberg -  Haquin Spegel : hans lif och gärning intill år 1693 /
160

(1900) [MARC] Author: Josef Helander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Spegels Lefnadshistoria och Praktiska Verksamhet - 9. Spegels verksamhet som biskop i Skara. Jubelfesten 1693

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

160 Josef Helander.

och reda, men där dock det ena momentet allt för lätt griper öfver
i det andra. Hans texttillämpning är genomträngd af en orubblig
tro på Höga Wisans betydelse som en djup symbol för den
hemlighetsfulla föreningen mellan Kristus och hans troende kyrka.
Spegel, som själf oaflåtligen tänkte i bilder och liknelser, utvecklar en
intresseväckande konstruktiv smidighet i att gifva äfven de mest
realistiska detaljer en profetisk syftning på denna himmelska
kärlek. Af intresse för det bildlika icke blott förklarar han utan
fullföljer än vidare genom texten gifna uppslag och liknelser. Med
anledning af Salomos tal till bruden: »Tina tänder äro såsom
Hiordar med affklipta Ull / som twagne komma utu watnet»
beskrifver han rättsinnige lärare »såsom Gudz Församblingz Tänder / hwilka
skole lijka som söndertugga then Andeliga spijsen hwar med Siälen
skall vppehållas ..... Ja lijka som tänderna sittia fuller uti köttet /
men äro dock intet Kött / så skola jemwäl Lärare icke lefwa effter
köttet omskönt the lefwa uti köttet / ingalunda warandes kötzlige
sinnade / ytterst; lijka som ingen wånda och siukdom är swårare än
Tandawärck / så lijder Gudz Försambling ingen större plåga än utaff
falske Lärare och Kättare / hwilke äre Leviatans tänder, Job. 41. the
ther ey tillaga någon helsosam spijs åt andre utan upfräta och
sönderslijta hwad the öfwerkomma». Hans tro på Höga Wisan
symboliska betydelse sträcker sig äfven till de enskilda begreppen, så att
»med Granatäplen kan förståås heligt och Christeligit taal / Cyper
betyder kyskheet / Nardus Kärleek / Safran Wijsheet/ Calmus
Ödmiukheet/ Caneel Andeliga tankar och betrachtelser/ Myrrha Köttsens
korsfestning / Aloes itt godt och lofligit Rychte / Libaniträ the andra
Dygder som gifwa Hiertat styrcka och hugnad». Boken afslutas med
trenne omsorgsfullt utarbetade register, hvilka lämna hänvisningar
till de främmande namn, som ingå i Höga Wisan, de förnämsta
stycken och lärdomar, som därur kunna hämtas, samt alla dess
andeliga liknelser med deras uttydning.

Efter biskop Pontinus död kallades Spegel af prästerna i
Linköpings stift att öfvertaga detta biskopsdöme, och genom kongligt
bref den 5 november 1691 underrättades Linköpings domkapitel,
att konungen bekräftat kallelsen genom fullmakt för Spegel. Hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 6 01:56:31 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/haqsplif/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free