Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Byggherrar, mästare och stilförbindelser. Under Vasakonstens äldre skede
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
slott. Rustiken därstädes — att döma av Dahlbergs
teckning — erinrar livligt om den å Güstrows slott.[1]
Utom dokumentariska bevis bekräfta de
stilegendomliglieter, som utmärka dessa arkitekters byggnader
identiteten av de i Schlesien, Mecklenburg och Sverige
vid olika tidpunkter uppträdande medlemmarna av
familjen Pahr.
Genom dem och deras i Sverige och Tyskland
utförda monument sammanföres på ett ännu
intressantare sätt den svenska renässansen med europeiska
strömningar. De representera för övrigt en alldeles
särskild arkitekturstil, karaktäriserad i det yttre av
den murytornas behandling vi kalla rustik, i regeln
putsrustik, motsvarad i det inre av stuckornering.
Vidare använda de sig av ett originellt i Brieg, Güstrow
o. a. tillämpat arkadsystem. Otvivelaktigt böra vi anse
Franciscus som den främsta bäraren av deras stil.
Även som fästningsingenjörer ha de i Norden verkat
banbrytande genom sitt införande av det av italienaren
Micheli San Michele uppfunna bastionssystemet
(Kalmar stads befästning, bastioner vid Uppsala slott o. a.).
I dessa arkitekters följe ha slutligen inkommit i
landet en mängd konsthantverkare eller vanliga
hantverkare, såsom stenhuggare, träsnidare, stuckatörer,
murmästare, målare, glasmästare o. s. v. av antingen
östtysk, nordtysk eller italiensk härkomst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>