- Project Runeberg -  Studier over Guldalderen i dansk digtning /
255

(1890) [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN"NY- DIGFERSLÆGT, 25S$

skælmske og jævne, tugtige, danske Pige: enten det er
>»Nei«s, Hertzs, Hostrups unge Frøken eller »Henrik og
Elses« Bondepige.

Over egentlig sympathisk Medleven med Personernes
Ve og Vel er denne Poesi hævet. Ironien, der først som
et kunstnerisk Princip gjordes gjældende imod den senti-
mentale borgerlige Digtning, som ei adskilte Kunsten fra
Virkeligheden, den naaer efterhanden til at vise bort fra
den naive Medfølen med Personerne, som er Grundlaget
for al Kunstnydelse. Vi staa nu ovenover Begivenheder
og Personer, og betragte, hvad der sker, rent som et
Skuespil, vi vel véd, ei har noget at betyde, og hvis
Skjønhed vi rent æsthetisk nyde. Vi frygte og haabe kun
lidet i »Træsnittene« med disse Bønderfolks Kæreste-
historier, vi se overlegent og uanfægtet ned paa Scenen med
et: »hvor det er nydeligt«. I Andersens Æventyr er Syns-
punktet for Digter og for de Voxne naturligvis det samme:
det forkynder sig jo som Æventyr, og Helten er en
Skorstensfeier af Porcellain eller en Tinsoldat. Paludan-
Millers første Digte er — selv hvor de som »Vestalinden«
vil vække Medlidenhed — hjerteløse, marmorkolde. I
Dramaet negligeres Karakterskildring og Begivenheder,
men $7uationen løsriver sig og nydes rent i sin abstrakte,
saa at sige maleriske Skjønhed. Saaledes i »Elverhøi«:
ikke inderlig Medleven, men nydende Anskuen er Hoved-
sagen. Saaledes ogsaa hos Hertz: selv Ragnhilds For-
hexelse vækker mindre Medynk end Fantasiæggelse og
Gysen overfor Situationens rædsomme Skjønhed. Selv
paa Hauchs senere Dramer har Smitten virket: Hoved-
forskjellen mellem »Tiber« og »Marsk Stig« er Interessens
Forflyttelse fra ægte sympathisk Forstaaelse til Glæden ved
virkningsfuldt arrangerede Scener. Balletten har inficeret.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/guldalder/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free