- Project Runeberg -  Gud i naturen /
172

(1868) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andra Boken. Lifvet - II. Väsendenas ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Pascal, att dessa jemförelser äro af sin betydelse. »Det är
farligt», sade författaren till Pensées, »att låta menniskan
alltför mycket se, huru lik djuren hon ar, utan att visa henne
hennes storhet. Det är äfvenledes farligt att låta henne
alltför mycket se sin storhet i sin låghet. Det är ännu
farligare att lemna henne i okunnighet om bådadera. Men
det är mycket fördelaktigt att för henne framställa såväl
det ena som det andra.» Fastän problemet om
menniskoslägtets ålder och ursprung är helt annat för geologen, än
for arkeologen eller etnologen, är det icke desto mindre
bekräftadt, att menskligheten daterar sig från en mera
aflägsen tid, än man vanligen tror. Fastän detta samma
problem definieras olika för zoologien eller teologien, är det
icke, desto mindre troligt att våra äldsta förfäder ej voro
oss öfverlägsna och att framåtskridandet uppenbarat sig
inom menskligheten såväl som på skapelsens hela skala.
Men vi spörja dem af god tro: hvari sårar tron på
menniskans ålder — äfven om vi taga hennes ap-ursprung i
betraktande — tron på den absoluta Guden? På hvad sätt
förstöres den gudomliga verksamheten af denna hypotes, att
lifvet framträdt på jorden, att det utvecklat sig enligt de
organiska lagarna och att den antediluvianska skapelsen
ifrån växten till menniskan blott utgjort en och samma
enhet? Har icke materien här såsom förut varit sina krafter
lydaktig? Är icke varelsernas lif en särskild kraft,
atomernas regent, ledaren af alla deras rörelser? Är det icke i
teorien om det naturliga valet isynnerhet lifskraften som
styr verldens gång? Är icke materien här såsom öfverallt
en slaf och kraften herrskare? Och är icke, äfven då vi
antaga medierna ha det största inflytande på organernas
förvandling, denna alltid verkningen af lifvet, af det lif som
styres af förnuftet och är begåfvadt med ett slags aktiv
lydnad for framåtskridandets förnuftiga lag?

I det vi öppna frågan om organernas lämpande för de
funktioner som de skola utföra, och om hvarje arts
fullkomligt lika byggnad ifrån tänderna till fötterna, alltefter
dess roll på verldens skådeplats, inträda vi inom området
för varelsernas och tingens bestämmelse. Diskussionen om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:30:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudinatur/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free