Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Gatmusik och Folknöjen.
Galans toner oeh gat musiken. — Marktschreier. — Forevi såre.
Skogen har sina visor och fjcllet sina låtar, men äfven gatan
har sina toner; om de också icke åro af samma omedelbara natur
är utan tvifvel förhållandet med brandvakts- och väktareropen.
Reglementet ålägger vakten att ropa; denne finner det lättare att sjunga
och derför sjunger han; möjligen behöfver han en längre tid på sig
innan melodien tränger fram och hinner stadga sig.
I Jakobs församling voro, som bekant, ända in till senaste åren,
tutningarne från tornet förbjudna, och i deras ställe rop anbefalda.
Melodien, om man ens kan kalla den så, som härvid begagnades,
hade antagit den enklaste form och skulle nogast kunna uttryckas så:
Den rör sig pä två toner, men är i all sin enkelhet ursprunglig
eller komponerad af väktaren, och dess rytm sammanfaller med
ord-accenten, något som icke lär alltid vara fallet med konstmusiken.
Något mera utveckladt finna vi väktarropet i Upsala domkyrkotorn.
Der har en mera musikalisk väktare varit framme, och der är redan
utbildad melodi. Sin högsta blomstring torde dock denna
väktaremusik ha nått i ett
som de förra, hafva de dock delvis behofvet såsom kompositör. Så
Väktar-rop från Jakobs kyrktorn.
Kloc - kan är ti - - o sia • gen.
Väktar-rop från Upsala domkyrkotorn.
Klo-ockan är ti - - o sia - gen.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>