- Project Runeberg -  Grekisk och romersk mytologi : ordbok /
91

(1918) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - D

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

91

både ryttare och boxare. Många myter berättas om
bröderna, flera av dem, liksom den ovan anförda om
deras strid med Afarevssönerna, hänsyftande på
arvfiendskapen mellan Sparta och Messene. Mångfaldiga
äro de utläggningar som försökts om meningen i denna
myt. Säkert är att de alltid tänkts som hjälpare i
den yttersta fara för dem, som de ville gynna, både
till lands och till sjös. På havet visade de sig i
eldslågor på masttopparna (s. k. St. Elmseldar), även i
detta fall liknande de indiska Acvins. I Grekland voro
de också läkegudar. På båda sidorna av Adriatiska
havet använde man deras namn vid edliga försäkringar.
I Italien och på Sicilien förbindes deras dyrkan med
kabirernas (se d. o.). Över Etrurien och de latinska
städerna kom dioskurernas kult till Rom. I slaget vid
Regillus (497 f. K.) skulle de hava förskaffat romarne
seger. Till deras ära byggdes det s. k. Kastorstemplet,
»riddarnes helgedom», vid Forum romanum. Såsom
skyddsgudar på havet voro de ock handelns patroner,
och dyrkades särskilt av den högre borgarklassen d. v. s.
»de romerska riddarnes»s. Därav blev Kastorstemplet
en slags bank- och depositionsanstalt. Dioskurerna dogo
ej med kristendomens införande: de döptes blott. I
slaget vid Antiokia under första korståget sågo de
kristna den helige Georg och den helige Demetrios på
vita springare kämpa i spetsen för korsfararhären. Ett
par hundra år senare varseblev en engelsk här, som
var nära att vika för skottarnes övermakt, St. Cuthbert
och St. Wittfred på vita hästar i sporrsträck ila till
hjälp. Över hela den grekiska världen hade: D:s kult
spritt sig. I Athen dyrkades de under namn av Anakes
(härskarne). I Sparta stodo deras bilder vid ingången
till kappränningsbanan. I Olympia hade de ett altare
vid porten till hippodromen. De dyrkades överallt dit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:18:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/greromyt/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free