- Project Runeberg -  Grekisk och romersk mytologi : ordbok /
44

(1918) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

44

den indiske Krisjna, med vilken han även har andra
beröringspunkter. Då söderns vinter, regntiden inträder
far A. mot norden till de »yverbornes», hyperboreernas
land, därifrån hans dyrkan enligt vissa sagor
ursprungligen skulle ha kommit. På en sjungande svan drar
han om våren åter till södern. Såsom beskyddare av
hellensk nationalitet (A. gatroos) hade han i de av inre
strider splittrade grekiska städerna en stor uppgift.
Han är den som söker sammanhålla och mot
barbarernas (icke-grekernas) anfall värna hela den grekiska
stammen. Detta kall utövade han mest genom sitt
orakel i Delfoi, om också vissa historieskrivare
överdrivit dettas betydelse. För att tolka sin vilja för
villrådiga människor måste han använda människor som
verktyg. I Delfoi var det en prästinna (Pythia), som i
extatiskt tillstånd lämnade de svar som dikterats av
de kloka Apollonprästerna, vilka stodo i förbindelse
med hela den grekiska världen och ägde kännedom
om städernas och mera framstående enskilda personers
förhållanden. De saknade ej känsla för det grekiska
folkets värdighet, som snarast befordrades av de
små staternas sammanhållning. Men i det största
ödesskede som grekerna genomlevde, under
perserkrigen, svek det delfiska oraklet, ovisst av vad skäl,
och tillrådde klenmodigt underkastelse. Efter segern,
som höljde det grekiska namnet med odödlig ära och
räddade den västerländska civilisationen, sjönk
anseendet, men var dock ej alldeles borta, ända till tiden
för Kristi födelse. Oraklet rådfrågades ännu av kejsar
Julianus, kallad Avfällingen, men hans livmedikus
Oreibasios, som sändes till Delfoi, fick ej annat svar — så
säger den av ’en kyrkofader förvarade sagan — än
följande verser: »Gå och din härskare säg: min boning
är grusad, Foibos sin boning har mist, har mist sin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:18:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/greromyt/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free