- Project Runeberg -  Veien frem. Artikler i utvalg ved Odd Hølaas /
103

(1947) [MARC] [MARC] Author: Nordahl Grieg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

noe mot det farlige glimtet av Europa, som Alexander
Kiellands diktning var.

Men den ypperste kjenner av samfundslivets struktur
var Kielland selv. Hans skildring av et lite bysamfunds
vekst fra patriarkalske forhold frem til storkapitalens
begynnende periode er fullkomment mesterlig. Selv
bevegelser som Haugianismen plaserer han med suverent
skarpsyn i den økonomiske sammenheng.

Men da fabrikkene, hermetikkindustrien,
storkapitalen for alvor satte inn, stod Kielland maktesløs i sin
skildrende evne. Han forstod ikke lenger, han kunde
ikke forstå.

Han hadde sett demokratiets gjennembrudd ved
riks-rettsdommen i 1884, nu ventet han at fruktene skulde
høstes: de frie adelsmennesker, som Ibsen håpet på.
De kom ikke. Kielland og hans generasjon begrep ikke
klart at frigjørelsesverket var lagt på et altfor snevert
grunnlag, arbeiderklassen var ikke med; istedenfor kom
den nye tids kapitalister og utnyttet det spillerummet
som demokratiet hadde skapt.

Kielland betraktet dem med uvilje, i sin dobbelte
egenskap av fremskrittsmann og patrisiersønn. Han
ønsket å bekjempe kapitalismen, men han øinet ikke
sin angrepsstilling. Den socialistiske bevegelsen var ennu
spe, nesten usynlig, den gav ham ikke kraft og mot til
å gjøre det som hans radikale instinkter egget ham til:
å bli klasseforræder fullt ut, for å tjene noe større og
edelmodigere. Problemstillingen kunde ikke på dette
tidspunkt være tydelig, og denne dikter, hvis kunst var
klarhet, gikk skuffet ut av spillet.

Meget åndfullt viser Storstein hvorledes Kiellands stil,
den ironiske utnyttelsen av konservatismens sproglige
rytme, som hadde vært et makeløst våben i hans kamp

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:07:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gnveienfrm/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free