- Project Runeberg -  Ludvig Feilbergs Samlede Skrifter. Anden Udgave /
560

(1918) Author: Ludvig Feilberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

560

paa saadan noget som subjektiv Opfattelse af Historie. Det er skræk-
keligt, naar man igennem Skildringen af en historisk Person el. 1.
kan smage Forfatteren (en kristelig Skildring e. 1.). Denne Jensenske
Tænkemaade; den ligefrem lugter af Menneske. og det er ikke nogen
ren Lugt. Det er, som Historien indigneret protesterede; thi Jensen
var ikke dengang. Der er noget, man kunde kalde subjektivt Snavs,
subjektiv Stank, der navnlig træder frem hos aandelig simple Men-
nesker. Dette modbydelige menneskelige. Det er saa ringe. Dersom
Kvinder vidste, hvorledes det fuldstændig kan odelægge deres Skøn-
hed, vilde det snart blive udryddet af Verden ’,,skabe sig").

Her er atter et Ord i to Betydninger: men af disse synes dog den
ene (den første) at være ganske uberettiget. Naturen er intet Subjekt,
Individ, Person el. desl., hvorpaa man kan overføre menneskelige Be-
tegnelser uden at give Anledning til fuldstændig Forvirring. Ord som
Subjektivitet maa ifølge Sagens Natur altid betegne noget specifict
menneskeligt og dermed naturantagonistisk. Anden Betydning er en-
devendt og meningsløs. I Overensstemmelse hermed ville Vi her i
Bogen altid bruge Ordet subjektiv i naturantagonistisk og Ordet
objektiv (3: forholdende sig som Genstand) i naturoverensstemmende
Betydning.

Og hvorledes er det ikke med Personlighed? Der fertjo
atter den samme Dobbelthed. Personlighed kan ligesom Vilje være
noget af det højeste, der kan træde frem i et Menneske, — Udtryk
for Naturens Kraft i Mennesket (objektiv Personlighed): — men den
kan paa samme Tid være noget af det allerelendigste. den aandelige
Verden har at opvise. naar vi staa overfor Hovmod, drengeagtig
Flothed, Storhed hos en vigtig Handelsrejsende, der tiltaler en Op-
varter el.]. Det ene er bar Natur, det andet bar Menneske. Sjeldent
finder man et Begreb, der saa tit ,,misforstaas” som dette: sjeldent
saa megen ved Misforstaaelse fremkommen Forgudelse af noget, der
er bundurigtigt. Man vil Natur, men dyrker Menneskelighed.

Tit kan man ved at faa Indblik i onde Menneskers (For-
bryderes) Liv og Tankesæt komme til at synes, at de egentlig ikke
ere saa forskellige fra En selv. De samme Rorelser, de samme Be-
væggrunde. de samme Slutninger — man kender dem alle. Tit stem-
mes man til Medhold. Ere de inderst inde mon i Grunden saa for-
skellige fra andre? Nej, vistnok slet ikke: men en lille Ting er ble-
ven vendt forkert. En lille fejl Betragtning, en Fortegnsforskel, der
koster dem Livet. Et Fortegn er kun en lille Ting, der saa let over-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:20:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/flsamlede/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free