- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
221

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den kunskapsteoretiska frågan har blifvit besvarad:

a) Dogmatiskt intellektualistiskt af eleaterna: genom definition ;
begreppsmässigt af Sokrates; systematiskt och dialektiskt af
Platon.

b) Skeptiskt sensualistiskt af sojisterna, af nya akademien, af
pyrrhonismen oeh af neoplatonismen. För den senare var
kunskapens form ekstas; för den förra gafs ingen visshet utan blott
sannolikheter.

B. Af den nyare filosofien.

Den kosmologiska och antropologiska frågan har blifvit besvarad:

a) Realistiskt af Locke: det fullt verkliga är det i rummet
varande ; af franska materialisterna : de bestredo allt utom materien
och den i materien inneboende kraften. De nekade således allt andligt.

b) Halfrealistiskt af Cartesius: två substanser, en kroppslig
oeh en andlig, mellan hvilka det dock icke gifves någon gemenskap ;
af Spinoza: tänkande och utsträckning är samma sak betraktad
från olika sjmpunkter; af Wolfi: vara’t består af det förnumna
objektet (det kroppsliga) och själarna, som äro andliga; af Kant:
endast formerna för det sanna vara’t äro hämtade ur människans
ande (12 kategorier); af Schelling: ande och natur äro lika
nödvändiga former för det sanna vara’t.

c) Idealistiskt af Malebranche: det verkliga är en systematisk
mångfald af ideer (förnimmande väsen); af Leibniz: det verkliga är
produkten af dunkla förnimmelser (objektivt idealistiskt); af Ber
k-ley: allt varande är förnimmande (subjektivt idealistiskt); af
Fich-te : allt är produkten af det själfständiga “jag”et; af Hegel:
pan-teistiskt; af Herbart: världen är blott ett fenomen af det sanna
och absoluta vara’t; af Boström: “tingets esse är dess percipi”.

Den teologiska frågans förra del: hvad är det absoluta i och för sig?

har blifvit besvarad:

a) Empiriskt af Berkley : allt s. k. andligt är blott sensationer.

b) Half empiriskt af Cartesius: förhållandet mellan Gud och
världen är mekaniskt, ej personligt; af Spinoza: det absoluta har
blott två attribut: tänkande och utsträckning; af Wolfi: rörelse-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free