- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
362

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 20. Tilbakesyn og fremsyn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

362 anathon aall. H.-F. Kl.

utviklingen. Like til erfaringsvidenskapene slog igjennem, var filosofien
sterkest i første henseende, svak i det andre punkt; spændte vidt som
idé-anlæg, kom tilkort i beviset. Storhet og høide er det i Platons lære om
idéformene, Spinozas guddommelige verdenssubstans, Leibniz’ monader,
Kants noumena, Hegels absolute aand. Men den logiske grund som
metafysikken hos disse tænkere hviler paa, føies ustø av hver den som har
lært at kjende de midler videnskapen bruker for at bygge op en
overbevisning. Det kan trygt siges: Por den spekulative metafysik er for
saavidt saken tapt. Det er kommet et systemskifte for tænkningsmetoderne.
Dette vil naturlig ikke si at opgaverne for en filosof skulde trykkes ned i
et lavere plan. Det særlig filosofiske ligger altid i noget alment, i den
almindeligere sammenhæng man kan fastslaa for en sandhet, selv om det
blir lagt vegt paa at sammenhængen er like solid som vedkommende
indholdsdeler. Naar vandreren ser ned for sig og ned paa sig der
han gaar, er det ikke av interesse for foten, men fordi han ikke vil traa feil.
Filosofen vil mang en gang »se ned for sig«, være optat av emner fra
ende-ligheten, fra det materielle, ræd som han maa være for at gaa feil. Men
helst vil hans syn søke de dype og fjerne perspektiver, følge linjer som
fører langt frem. Det ideal av en filosofi, som foresvæver menneskene
saa langt de hittil har utviklet sig, kunde man i samhøve med det som her
er sagt, uttrykke slik: At faa tilværelsens kjendsgjerninger og tankelivets
frugter ind under synsvinkler derfra en øiner store sammenhænger
av paalidelig art. Den almindelige sympati vil, ifølge en naturlig
følelse, hefte sig særlig ved det store i sammenhængen og erklære: Der har
vi filosofien! Rent psykologisk maa det gaa slik. Med de fleste. Indholdet
i en sak fængsler opmerksomheten tidligere end vissheten ved den. For
mange drar indholdet avsted med hele interessen, og spørsmaalet om
vissheten blir borte for dem. Men det gaar anderledes faar en tænkt sig
litt om. Da kommer en tilsidst til det punkt der vissheten selv blir
saken!

Lar man øiet hvile paa en skog, saa vil opmerksomheten særlig bli
fanget av løvet. Det repræsenterer likesom umiddelbart hele billedet. De
nakne trær gir endnu ikke nogen skog; det maa være løv paa dem. Med
glæde dvæler synet ved de blader som snart synes tilsammen at gi os
taket over vor verden, snart enkeltvis klipper ut en tegning mot himlens
uendelige blaadyp. Men vi vet for det like godt hvad naturen lærer om
det hele. At løvet kommer og gaar, at det faste paa trærne er stammen
og grenene. Og den mest flygtige eftertanke fortæller os, at det er
grenene det kommer an paa, skal skogen være klædd; at det er dem som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0372.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free