- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
297

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 11. Henrik Ibsen, en norsk filosof - d. Revolutionær individualisme. Om kvindepersonligheten - e. Filosoferende tanker: Om arv, om det ensomme aandsmenneske, om sandhetsvidnemaalets og om livsidealismens problem

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i.

filosofien i norden.

297

Det er et fint træk i psykologien hos Ibsen, dette at det naive utbrud
mot lovene og samfundet kommer fra kvindemund, her likesom senere i
»Gjengangere«. Kvinderne, hvis sind overveiende faar sit præg av det de
oplever inden hjemmets og familiens trangere kreds, er gjennemgaaende
mere uberørt av tanken paa lov og av omsorg for samfund. Kommer det
først til sammenstøt med disse magter, saa er derfor deres følelser mere
umiddelbare og har lettere for at gi sig et impulsivt uttryk. Mandens
tankeliv staar i den henseende under andre vilkaar. Kantene er hos ham
blit filt av ved ustanselig berøring med institutionene.

Hvorom alting er, saa indeholder Noras anklager et helt knippe med
individualistiske reformpunkter. Uten tvil er dette drama av Ibsen blit et
dokument i historien for den menneskelige personlighets frigjøring. Men
paa et punkt vil slegten ha at betale omkostningene. Hovedhensynet blir
tat til de individer som er, ikke til dem som kommer. Avkommet er bare
mulige individualiteter og veier ikke like med de levende
individvirkelig-heter. Individet er en umættelig usurpator. For den individualistiske
moral maa saa det ene, saa det andre samfundsideal falde. Og her møtes
de stridende individualister; de møtes, Ibsens kvindeidealisme med en
Kierkegaard og Nietzsches ringeagt for kvinden og kjønssambaandet. De
møtes i det, at samfundshensyn, tanke paa det nye slegtsled, paa
menneskehetens forplantning, ikke har nogen vegt. Nietzsche og Kierkegaard
og Tolstoi med priser det som det bedste om slegtsavlen stanset. Og
Ibsen lar Nora opgi sine barn, som hun avskediger sin mand, uten at
blunke. Det gaar utrolig kjapt. Den lære man maa utdra av dette
forhold, er den, at individualismen sat paa spidsen vil maatte dø bort av
mangel paa individer.

e. Filosoferende tanker: Om arv, om det ensomme aandsmenneske,
om sandhetsvidnemaalets og om livsidealismens problem.

Hvert individ er som en ny begyndelse for menneskevæsenet. I
hver sjæl synes det mulig for hele verden saa at si at flytte ind. En
tanke som har fundet uttryk i den gamle forestilling om mennesket som
en mikrokosmos, en vesleverden. Imidlertid blir denne virkelighet krydset
av en anden. Slegten slipper ikke sit tak paa den enkelte. Den har
knyttet individet sammen til dem som gik i forveien, og til dem som følger
efter, og sammenknytningen er skedd ved hjælp av stramme og sterke
baand. Vi sammenfatter disse baand i læren om arv. Det begrep kan
man ta op fra flere sider. Virkemidlene for arven er tildels fysiske, til-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free