- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
81

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Nytidens filosofi - 1. Immanuel Kant. Hans holdning overfor de filosofiske problemer i tiden. Utviklingsgang og kritiske grunsyn. Teori om moralen og om dømmeevnen - 2. Spekulativ filosofi i romantikens tidsalder - a. Romantiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1. immanuel kant

81

fornuften. Det vekker i oss en glad følelse, et «uinteresseret
behag». Denne opleving åpner et filosofisk perspektiv. Den
peker mot en virkelighet som forener den yttre verden med
tankens rike, det objektive med det subjektive.

Real eller objektiv hensiktsmessighet foreligger, når en ting
svarer til det som er meningen med tingen. Kant kalier
dømme-evnen i denne form for teleologisk. I en teleologisk
betraktning blir en ført inn allerede ved å tenke tilvære-problemet
logisk tilende. Vi har teoretisk den opgave å gjøre rede for
noen former vi møter. Vi kan da ikke gjøre oss fri for å tenke
som så: Det må stikke såmeget i forklaringsgrunnen, at det
blir forståelig, at tingen fikk sin form. Men på ett område
må denne refleksjon hos oss vekke en forestilling om noe i
likhet med en plan: Det organiske liv stiller oss overfor et
problem av en egen art, problemet om delene og det hele.
Hvorledes kan det hele være grunn til at delene blir som de
blir? Og hvorledes omvendt helheten komme frem, fordi om
det er de og de deler tilstede? Vi vet at alt har sin årsak;
men vi får intrykk av at det også er formål forhånden, at det
er en fint uttenkt plan virksom. Det gir en motsigning, som
vi med vår diskursive tenkning ikke makter å få bort. Men
vi må holde den mulighet åpen, at for et intuitivt syn vilde
knuten løses. Slik som vi er åndelig situert, står saken for
oss således: Naturen må vi søke å forklare mekanisk. Men
det blir en rest tilovers. For å forstå den må vi ty til en
teleologisk tankegang. — En parallell til denne komplikasjon
forlegger i sedelighetens verden. Kant var den store motstander
til den gamle metafysik. Men han slutter sitt verk med å tyde
på, at kanhende gis det en metafysisk forklaring på den store
gåte i tilværet. Kanskje natur og ånd har hopelag i en enhet
av oversanselig art. Den tanke hos Kant skulde bli tatt op
av efterfølgere.

2. Speculativ filosofi i romantikens tidsalder.

a. Romantiken.

Den åndsstrømning som efter de stormfulle år kring
århundredeskiftet 1800 rev alle med sig i kunst, religion og
tenkemåte, går under navn av romantiken. Den kom, efter en na-

6 — Aall.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free