- Project Runeberg -  Filosofiens historie i den nyere tid /
12

(1931) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledende oversyn. Filosofiske emner og retninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

12

INLEDENDE OVERSYN

nogetsteds. — Standpunktet fører ved denne som ved de
andre teorier til særopfatninger av endel spørsmål, som reiser
sig naturlig når en søker et helhetssyn over verdens og livets
historie. Det spørsmål blir f. eks. flittig drøftet: Er verden,
helt ned til sin grunn og i alle sine fremtoningssystemer,
mekanisk ordnet; eller skal den forklares teleologisk, som det
heter? Er alt resultat av det blinde tilfelle? Eller gir tilværet
rom for plan og formål? — Til de ontologiske teorier i strengere
mening slutter sig nogen retninger som tar sitt utgangspunkt
mere spesielt i det biologiske og gjør en egen metodisk bruk
av de sjelelige erfaringsinhold.

4. Avgjort biologisk farvet er pragmatismen. Tilværet har
sitt siste mål i livet, og livet opfatter en rettest som en ubrutt
kjede med hendinger. Blandt disse hendinger skiller nogen
høiere former sig ut, sådanne nemlig som særkjenner den
menneskelige personlighet. Samlet utgjør de vårt såkalte
forstands- og kjensleliv. Men de sjelelige inhold vi sikter til
med disse begreper vil forklares efter samme prinsip som de
mere elementære former av organisk livsutfolding: De er
frukten av en gjennemført tilpassning til livets opgaver, eller
de er frukten av de prøver som omstendighetene fører en
inn i. De høiere åndelige evner er blitt til som redskaper for
å greie livskampen under de stadig mere inviklede forhold.
Logisk nær islekt med denne retning er behaviorismen}
yrkes-filosofien, som dog nærmest er en psykologisk teori. Den
in-skrenker den filosofiske opgave til å gjøre rede for den aktive
opførsel og ferd hos de levende vesener. I skiftende former reagerer
de levende individer på de givne forhold. Når toppen i
utviklingen er nådd, blir svaret på den oplevde påvirkning
ledsaget av en indre opmerksomhetstilstand hos det reagerende
individ. Vanlig taler man da om bevissthet, åndsliv o. lign.

5. En plural-realistisk lære om tilværet. Den søker en
løsning ved å ty til den umiddelbare erfaring, nemlig gjennem
å rekonstruere de faktisk givne sjelelige oplevinger. Teoretisk
har man derunder øie for, at vårt sanseapparat melder om
flere kvalitative oplevninger enn dem som går inn under
kategorien energi. Vi erfarer ikke alene virkninger av ymse former
av levende energi, men også sådant som rom, tid, bevegelse.
Og skal man tegne verdensbilledet fullt op, så er det ikke nok

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:44:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filhist/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free