- Project Runeberg -  Qvinnofrågan /
35

(1880) [MARC] Author: Eva Fryxell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÅA. DUMAS. 3d

för Eva i den olycksaliga äppleaffären. »I det nya Eden»,
säger Dumas, »skall qvinnan ej lyssna till ormens röst, man-
nen ej till hustruns. — — Det gudomliga, det manliga, det
qvinliga, hvartdera skall intaga sin plats; Gud förblifver den
allsmägtige; mannen återfår sitt medlarekall (toute-médiation),
qvinnan erkänner sig som »ena hjelp» (toute-disponibilité).
Mannen lyssnar endast till Gud, qvinnan endast till mannen (!!)
— — Det är ej åt jungfrun, ej åt modern, utan åt qvinno-
könet i dess helhet, som Jesus gifver svaret: "hvad har jag
med dig att göra! Jag härstammar från Gud, min fader, jag
är medlaren, och du blott mitt biträde; — och qvinnokönet,
erkännande sin herre, svarar ödmjukt genom Marias röst: ”gö-
ren allt, hvad han befaller eder" — Och nu, må alla de, som
öron hafva, höra; de, som ögon hafva, se! Må ingen längre
urskulda sig med okunnighet»!

I denna pathetiska gaskonad vågar Dumas dock ej med
rena verba förklara mannen vara frälsare och medlare mellan
Gud och qvinnorna, men gifver en vink om förhållandet åt de
invigde, »les hommes qui savent» ?, Till följd af dessa qvinno-
mördande samhällsteorier och denna qvinnoförnedrande bibel-
tolkning skulle man tro, att författaren skildrar mannen så-
som ett fullkomlighets-ideal, värdigt att dömma öfver lif och
död och att intaga medlarekallet mellan den jordbundna qvin-
nan och Gud; ty endast ett sådant antagande skulle i någon
mån, åtminstone skenbart, berättiga författaren att till dylik
magtfullkomlighet upphöja honom. Så mycken logisk konse-
qvens finner man dock icke i denna besynnerliga gallimathias.
Dumas skildrar mannen ingalunda bättre, än han är, men vill
dock upphöja honom till qvinnans frälsare, medlare, domare
och bödel. Han påstår, att: »af hundra otrogna hustrur hafva
auttio fallit i följd af deras mäns fel»?; men detta oaktadt gif-
ver han mannen rättighet att vara hustruns domare och skarp-
rättare 1 en person. BSvårligen skall man i ett enda htet
häfte finna flere felslut, motsägelser, lögner, galenskaper,

1 »L homme-femmen» sid. 149—151. Öfversatt enligt franska origina-
lets bibeltext.

2 S. st. sid. 28.

3 Sid. 99.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:25:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/feqvinnofr/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free