- Project Runeberg -  Om de historiska förberedelserna till operadramat /
32

(1872) [MARC] Author: Carl Johan Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om de historiska förberedelserna till operadramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

staltning af och ersättning för det grekiska dramats chörer.
Uppenbarligen är dock detta ett missförstånd, ty den
grekiska chören var ju sjelfva dramats basis och utgångspunkt,
då dessa intermezzi deremot i allmänhet voro musikaliskt
dramatiska mellanakts-divertissementer, vanligen af en starkt
allegorisk färgning. Att säga, när och hvar de uppstodo,
torde ej falla sig så lätt; möjligen torde de fä sättas i ett
visst sammanhang med de i Frankrike redan i 13:de
århundradet förekommande s. k. hvilka troligen

utgjorde “ett slags lefvande bilder med allegorisk
betydelse, glänsande skådestycken med konstiga förvandlingar,
grotteska apparater inom ett lefvande sceneri, beledsagade
af korta förklarande tal“ *). De öfvergingo sedan till
England och erhöllo der namnet möjligen kan man

skönja några aflägg af dessa entremets i de italienska
intermezzi;. sannolikt slå de i något förhållande till de förut
omnämnda mythologiskt allegoriska, divertissement-artade
festupptåg, som användes vid furstliga fester. I Italien
böljade dessa intermezzi att allmännare begagnas i
synnerhet under senare hälften af 1500-talet, således just under
den tid, som närmast föregick operadramats uppkomst
En författare, som isynnerhet använde dessa intermezzi
i åtskilliga af sina komödier, var Ciammaria Ceechi (1518
—1587) **). Redan i Macehiavellfs drastiska komödi “La
Mandragola“ hade sånger i canzoneform varit inlagda
mellan akterna. Cecchi upptager och utvidgar betydligt detta
bruk. Sådana intermezzi förekomma i hans komödier “il
Donzello“, “lo Spirito“, “l’Ammalata“, “la Maiana“ och
“il Servigiale’1, samt äfvenledes i hans bibliska drama
“Acab“. I “il Donzello“ sjungas mellanaktssångema af
Hebe och fyra ynglingar, i “lo Spirito" af Drömmar,
Chimärer och Andar, i “PAmmalata“ af Sanningen, Tiden

*) Jfr Ljunggren, 8v. Dramat, sid. 83.

**) Se Klein, IV: 611-707.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:18:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcjopera/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free