- Project Runeberg -  Om de historiska förberedelserna till operadramat /
6

(1872) [MARC] Author: Carl Johan Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om de historiska förberedelserna till operadramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

deklameras, detta tillkånnagifvas med anvisningen “coro
parlante“.
Vanligen slutade i detta land de dramatiska
föreställningarna med en moraliserande chör, och der
sådant för öfrigt lämpligen kunde ske, inlades sång och
äfven dans[1]. I Spanien afslutades vanligen föreställningen
med afsjungandet af en villancico[2]. I Tyskland visar sig
redan mot slutet af trettonde århundradet, huruledes
kvrkomelodien inom dramat alltmer får vika för mästersångens
konstfullare melodier[3].

Vi hafva i det föregående påpekat, huru det moderna
dramat sträcker sina rötter djupt ned i det andliga
medeltidsdramat. Men att äfven andra faktorer varit
verksamma vid bildandet af den nyare poesiens högsta konstform,
lärer väl ej kunna förnekas. Utom det den nya födelsens
bad, hvari den nyvaknande moderne anden erhöll sitt dop
ur den antika konstens och poesiens aldrig sinande källa,
böra vi äfven påpeka ett och annat tillflöde, som från den
verldsliga medeltiden flutit in i den dramatiska floden,
som stolt bryter fram genom den nyare tiden. Vid sidan
af det andliga skådespelet under medeltiden existerade
äfven ett verldsligt skådespel. Om sådana skådespel gifvas
här och der några uppgifter; förnämligast förekommo de
vid fester i furstehofven, såsom t. ex. de, hvilka uppfördes,
då Filip den Skönes söner erhöllo riddareslaget år 1313[4].
De dramatiska förlustelser, som förekommo vid furstliga
förmälningar och andra hoffester, hafva, såsom längre fram
skall visa sig, varit af betydelse för operans uppkomst, i
det att just begäret att gifva ökad glans åt dessa
dramatiska hofförlustelser i väsentlig mån bidragit att förbereda
och framlocka operan. Jemte det allegoriska drag, som


[1] Jfr Klein, l. c. IV: 189.
[2] Schack, l. c. I: 116.
[3] Mone. l. c. sid. 27.
[4] Schack, l. c. sid. 60.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:18:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcjopera/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free