- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
233

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Religionsfilosofiska åskådningar på icke-kristlig grund - III. Ateismen - 10. Ateismen ovetenskaplig - 11. Darwins omdöme om bevisen för Guds existens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

233
mindre stycken, intill dess den är förvandlad till en samling af korn,
lagom stora för att bilda äfven den finaste väfnad i den framväxande
organismen. Och därpå förefaller det, som orn ett ytterst känsligt
finger uppdroge den linie, som skall upptagas af ryggraden, och
formade stommen till kroppen, fästande upp hufvudet i ena ändan och
stjärten i den andra och tillskapande sidostycken och lemmar efter
vederbörliga salamandermått på ett så konstnärligt sätt, att man,
efter att timme efter timme hafva iakttagit förloppet, nästan
ovilkorligt öfverväldigas af det. intrycket, att ett skarpare hjälpmedel
för synen skulle visa oss den fördolde konstnären med sin plan
framför sig arbetande med förfaren hand på att fullkomna sitt
verk."
Så nära har denne iakttagare kommit en skapare på rent
vetenskaplig väg, att han endast med uttryck lånade från skapelseläran
kan beskrifva hvad han ser. Från naturens sida har han kommit
på ett hårsmåns afstånd från andens värld. Naturvetenskapen och
teologien beröra här helt enkelt hvarandra. Det finnes i själfva
verket intet utrymme för en ny länk mellan dem.
Drummond, Världsalltets lagbundenhet. Öfv. af G. Montan.
11.
Darwins omdöme om bevisen för Guds existens.
Oaktadt jag innan en ganska sen period af mitt lif icke tänkte
mycket öfver tillvaron af en personlig Gud, vill jag dock här
meddela de allmännaste slutsatser till hvilka jag drifvits. Den gamla
bevisningsgrunden från ändamålsenligheten i naturen, sådan Palcy
framställer den, hvilken tidigare syntes mig så afgörande, slår nu
fel, sedan lagen om det naturliga urvalet blifvit upptäckt. Vi kunna
t. ex. icke längre draga den slutsatsen, att en tvåskalig musslas
utmärkt vackra slott med nödvändighet bildats af ett intelligent väsen
likasom hakarne på en dörr af en människas hand. I de organiska
varelsernas föränderlighet och i det naturliga urvalets verkningssätt
synes icke ligga mer ändamålsenlighet än i den riktning, hvaråt
vinden blåser. Jag har undersökt detta ämne i min bok: "Öfver
växternas och djurens förändringar under kulturtillstånd", och den
förebragta bevisningen har, såvidt jag kunnat finna, ännu icke blifvit
vederlagd.
Men då vi lämna åsido de ändlösa, underbara anpassningar,
som vi möta öfverallt, så kan man fråga: "Huru kan den i det
hela välgörande anordningen i världen förklaras?" På många
skriftställare har måttet af lidande i världen gjort ett så djupt intryck,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free