- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
276

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kronberg, Julius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

liga medaljen för årets prisämne: ’Gustaf
Vasa mottager bibelöfversättningen af
bröderna Petri". Tre år senare lemnade
han, försedd med statens resestipendium,
sitt hemland, for till Dusseldorf, der han
en tid var elev af Perséus, derefter för
kort tid till Paris, och slog sig sedan,
1874, ned i Munchen, der han studerade
till 1877, då han flyttade till Roma.

Han hade ej vistats utomlands mera
än två år, då han sände hem sin
"Jagt-nymf och fauner", en tafla, som med ens
gaf honom ett aktadt namn som kolorist
af hög rang. Den målades i Munchen
under påverkning af de gamle venetia- J
narne men likväl med djup realism och
stor ursprunglighet. Taflan är intet
annat än ett ståtligt färgexperiment, men
som sådant i sällsynt grad lyckadt.
Sedan han målade den har han visserligen
gjort framsteg och utvecklat sig, "men
aldrig har han med så pass enkla medel
nått en så omedelbart mäktig verkan
som då han målade sitt saftiga snår vid
skogskällans rand, der jägarinnan
drömmer och faunerna lura bakom
bananer-stänglar."

Efter Jagtnymfen följde ett par goda
kostym- och modellporträtt,
"Lutspelerskan" och "Den gamlas bön", två
figur-studier i kostym från femtonhundratalet,
i hvilka målaren kanske för slafviskt följt
munchenerskolans regler. Han försökte
sig under dessa år i olika genrer, målade
"Flicka med kalkoner",, "Fogelhandlaren",
"Sofvande page", försökte sig med
Henrik Ibsens porträtt, som trots stora
tekniska förtjenster likväl måste anses
mindre lyckadt. — En stor aqvarell,
"Marknadsscen från 1500-talet", ett af hans
tidigare arbeten, får ej heller glömmas.
Den är ett lyckadt försök på ett område,
som Kronberg sedan helt och hållet
lemnat.

Han öfvergick till att framställa
allegorier, målade bachanter, skälmska
arnö-riner, små muntra barn, ungdom, fägring
och yppig lefnadsglädje. Någon djupare
inblick i själslifvet är ej att finna i hans
framställningar. Men lif och glädje, prakt
och färglek finnes deri.

Bland hans större arbeten märkas "
Våren" (1876) och dess sidostycken,
"Sommaren" och "Hösten", flera amoriner,
ibland något stela, — en amorin, som’
förskrifver sig från 1878, köptes liksom
Jagtnymfen af nationalmuseum, — vidare
"Bachanttåget" (1881), mästerligt
måladt-med den saftigaste pensel och det mest
delikata utförande, och nu senast det stora
praktstycket "Kleopatras död" (1883). en
rik egyptisk interiör, en tableau
d’apparat med utomordentligt väl målade
stoffer och det känsligaste färgval, — men
knappast någon historiemålning. Under
en vistelse i Stockholm sommaren 1883:
utförde han en fin tafla "Drömmen", en
sofvande flicka, i hvars öra en skälmsk
amorin hviskar sina hemligbeter, —ett
ämne, som han förut behandlat i antik
kostym i en tafla, benämd "Idyll" —
samt "Ganymedes", en raskt och bredt
utförd modellstudie. Han har äfven
målat flera förträffliga aqvareller.

I Kronbergs arbeten är konstnärens
tekniska förfaringssätt hufvudsaken.
Ehuru kolorist af sällsynt hög rang,
vårdslösar han dock aldrig sin teckning. Denna
är karaktersfull och mjukj lekande med
de största svårigheter, ibland till och
med uppsökande dem, väljande ovanliga
ställningar och de mest vågade
förkortningar. Ett ytterst samvetsgrant
utarbetande utmärker hans alla arbeten. Hans
färg är stark och yppig men har svalnat
betydligt på de sista åren, liksom hans
behandling af den nakna
menniskokroppen nu mera ibland blir tyngre och
hårdare än förr och ej har" den friskhet, som
utmärker en del af hans tidigare arbeten.
Som målare står Kronberg likväl, i allra
främsta ledet bland Sveriges nu lefvande
konstnärer, och som kolorist intager han
en alldeles särskild plats, olik hans
yrkesbröder. Det är också ingen af dem, som
egnat sig åt den konstgren, Kronberg
omfattat, och de sträfva i allmänhet till
helt andra mål.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free