- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
242

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jerichau, Jens Adolf - Jerichau-Baumann, Elisabeth Marie Anna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sten. Sina första skulpturer, en kopia
efter Michel Angelos Kristus och en
originalfigur, Balder, utstälde han 1837.
År 1838 fick han regeringens tillåtelse
att medfölja den fregatt, som skulle till
Italien för att hemta hem Thorvaldsen
och dennes verk; genom privat
välgörenhet erhöll han respengar och kom
således till Rom, der han en lång tid hade
att kämpa mot fattigdom och modlöshet.
1839 fick han dock ett statsunderstöd,
sedan han då hemsändt flera betydande
arbeten. Hans vistelse i Eom sträckte
sig med några korta afbrott till 1849,
och från denna period, under hvilken han
gift sig med målarinnan Elisabeth
Baumann, förskrifver sig en rad af hans
förträffligaste verk. 1845 utförde han
således den härliga frisen ;;Alexanders och
Roxanes bröllop" — näst Thorvaldsens
Alexanderfris, det betydligaste danska
konstverket i sitt slag, det förstördes
vid Christiansborgs slotts brand hösten
1884 — samt gruppen "Herkules och
Hebe", hvilken liksom den nyssnämda
reliefen köptes till Christiansborg. Från
den romerska konstnärskretsen spridde
sig ryktet om dessa arbeten vida
omkring; icke mindre uppseende väckte
1846 den präktiga gruppen
"Panterjägaren" så väl genom kompositionens lif och
ädla skönhet, som genom dess lysande
utförande. Samma år uppstod statyen
"Penelope", kort derpå grafmonumentet
öfver Alma Goethe (en ung sofvande
qvinna), flera utmärkta djurfigurer och
slutligen 1849 den berömda gruppen
"Adam och Eva efter syndafallet", för
hvilka arbeten han blef upptagen som
medlem af konstakademien i Köpenhamn.
Härpå följde den kolossala
Kristusfiguren, bestäld af en nederländsk prinsessa.
Kort efter sin hemkomst till Danmark
blef Jerichau anstäld som professor vid
konstakademien, hvars direktör han var
under en följd af år. Han hedrades så
väl med danska som främmande ordnar,
utnämdes vid Köpenhamns universitets
400-årsfest till fil. dr., upptogs 1854 till
hedersledamot af kungl, akademien för
de fria konsterna i Stockholm och 1866
på Ingres’ förslag ti 11,medlem af franska
konstakademien. Bland arbeten från
tiden efter hans hemkomst förtjena,
särskildt att nämnas den kolossala
bronsstatyn David framför Frue Kirke i
Köpenhamn, gruppen "Dödens och
uppståndelsens engel", "Adam och Eva före
syndafallet", "De badande flickorna",
"Slafvinnan", "Kristus på korset", "Den
lilla flickan med kattungarne" samt det
kolossala monumentet för H. C. Örsted,
Köpenhamn, en stående porättfigur,
omgifven af tre ståtliga symboliska
qvinnofigurer, och slutligen frisen "Hektor och
Ajas i strid", utförd för glyptoteket vid
Nya Carlsberg. Som bildhuggare
intager J. ett af de första rummen i den
nyare konstens historia så väl genom sin
utpräglade känsla för skönhet och stil
som genom den framstående duglighet,
hvarmed han studerat och återgifvit
naturen.

Jerichau-Baumann, Elisabeth Marie
Anna
, berömd målarinna, född d. 27
november 1819 i närheten af Warschau,
der hennes fader var fabriksegare. Tio
år gammal kom hon till Danzig, derpå
åter till Polen och-derifrån till
Düsseldorf. Redan som barn hade hon visat
anlag för konsten och skulle derför i
denna stad utbildas till målarinna. Tre
år arbetade hon under Karl Sohn och
sedan någon tid under Schadow. Flera
af de taflor hon utstälde i Tyskland
väckte mycken uppmärksamhet och
genom att försälja dem vann hon medel
att begifva sig till Rom. Här stannade
hon ett par år och arbetade flitigt — ett
hufvud verk från denna period är: "Flickor
vid brunnen i Ariccia". 1846 gifte sig
Elisabeth Baumann med bildhuggaren
Jerichau och bosatte sig någon tid
derefter med honom i.Danmark, först i den
lilla staden Assens, senare i Köpenhamn.
1846 målade hon i Assens det förträffliga
porträttet af Jerichau, som nu tillhör
den kungliga tafvelsamlingen. 1849
utstälde hon för första gången något arbete
i Köpenhamn, men vann först 1851 fullt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free