- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
208

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Heiberg, Johanne Luise - Heidecken, Per Gustaf von

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för att finna det egendomliga vid rollen i
och hennes stora skönhetssinne öfver allt
läto henne gripa det rätta. När härtill
kom, att hon af naturen var utrustad med
ett präktigt teateransigte, som i synner-1
het fick sitt lif från ett par stora,
eldfulla ögon, att hon var i besittning af
ett klangfullt talorgan, som hon förstod
att använda till den högsta grad af
fulländning, och att hon från sin
nybörjareverksamhet i ballettens tjenst hade
tillegnat sig en sällsynt intagande och
storslagen plastik, så kan man förstå att#hon
på sin bana som konstnärinna beständigt
var publikens gunstling. Och som hon
var den mest genialiska och mest
allsidiga skådespelarinna, den danska
sce-har att uppvisa, så har hon också för
denna scen haft en betydelse, som räcker
långt utöfver det årsmått, i hvilket det
blef henne förunnadt att verka på tiljorna;
icke blott verkade hon väckande och
besjälande på sina kamrater inom
konsten, utan hon inspirerade derjemte sin
tids största skalder, af hvilka många
skrefvo sina bästa roller. för henne —
exempelvis kan nämnas Oehlenschlägers
"Dina" och Henrik Hertz’ "Ninon"t —
och många af dessa skalder kunna tacka
henne för det bifall, hvarmed deras verk
mottogos. Efter det att*hennes man
dragit sig tillbaka från posten som direktör
vid k. teatern,] blefvo förhållandena vid
scenen sådana, att hon icke med
tillräcklig lust eller ro kunde fortsätta sin
verksamhet der, och 1857 drog hon sig
derför tillbaka. [Men då andra krafter
kommo till styret, förmåddes hon att åter
uppträda, och då hon den 5 okt. 1859 å
nyo beträdde tiljorna som lady Teazle i
"Tadelskolan", mottog publiken den
utmärkta konstnärinnan med en hänförelse,
som icke tycktes få något slut. Länge
fortfor hon dock icke att verka på
scenen, och efter att hafva lyst som lady
Macbeth i Shakspeares sorgespel drog
hon sig tillbaka den 2 juni 1864, då hon
för sista gången beträdde tiljorna som
Elisabeth Munk i "Elverhöi". Ännu var
hennes geni lika rikt och lefvande, och
hennes intresse för den scen, der hennes
lif hade förrunnit ända från hennes törsta
barnaår, förlorade sig icke, hvilket hon
visade genom att senare utbilda flere
yngre krafter för teatern och genom att
leda sceninstruktionen för det reciterande
skådespelet under några år. Äfven
författarbanan bar fru Heiberg med
framgång beträdt, i det hon har utgifvit den
intressanta skriften om Peter Andreas
Heiberg och dennes frånskilda hustru,
fru Gyllembourg-Eh rensvärd, den
begåfvade författarinnan till "En
hverdagshi-storia" m. m.

Heidecken, Per Gustaf von,
landskapsmålare, föddes i Stockholm d. 2
mars 1781 och blef helt ung antagen till
elev vid målareakademien, der han redan
1798 kunde uppvisa några arbeten. Är
1807 blef han konduktör vid k. museum
och fortfor alltjemt att i liten skala måla
landskapsutsigter, med Fahlcrantz, den då
uppgående stjernan, till hufvudsaklig
förebild. Men det gick H. som nästan alltid
imitatörer: han öfverdref sin förebild och
blef derigenom misslyckad. Är 1815
kallades han af akademien till agréé och
nämdes 1825 till hennes resepensionär.
Genom Tyskland och Frankrike styrde han
färden till Italien, der han länge vistades.
Utan allt inflytande på honom blef ej denna
studieresa. Hans iriörkvioletta, dystra
färg fick en något ljusare hållning, och.
de nya, friska motiven införde ett rikare
lif i hans taflor, hvilka dock fortfarande
behöllo sitt lilla format. 1829 återkom
han hem, kallades 1831 till ledamot af
akademien och blef 1834 lärare vid
densamma, en befattning som han länge
innehade. Derjemte sysselsattes han träget
med restauration af museets
landskaps-j taflor, en sysselsättning som gaf H:s konst
nya impulser, men, efter hvad det säges,
1 ej var till lika stor fromma för de
be-1 handlade konstverken. Mångfaldiga af
H:s taflor såldes åt konstföreningen eller
spriddes på annat sätt på enskilda
händer. I nationalmuseum är han ej ännu
representerad, men på de .k. lustslotten
| finnas flere taflor af hans hand. Efter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free