- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
129

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Engelbrecht, Anna Maria Elisabeth - Engelhard, Friedr. Wilhelm - Engelsted, Malthe Odin - Engerth, Eduard - Ericsson, Johan Edvard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ombudsmannen vid Kongl. teatern, hofkamreraren
Daniel Hvasser och modren den utmärkta
skådespelerskan Elise Hvasser, född
Jacobsson. Debuterade å Kongl.
Dramatiska teatern den 2 jan. 1879 i titelrolen
i Sardous komedi "Dora". Tillhörde den
kungliga scenen till utgången af
spelåret 1880-T-81, hvarefter hon varit
anstäld vid Nya teatern i Stockholm.
Såsom hennes mera betydande roler kunna
uppgifvas: Margaretha i Goethes "Faust",
Ophelia i "Hamlet", Emilia i "Emilia
Galotti", Hertiginnan de Septmonts i
"Främlingen" och Elisabeth af Valois i "Don
Carlos". — Gift den 15 okt. 1881 med
skådespelaren William Engelbrecht.

Engelhard, Friedr. Wilhelm, tysk
bildhuggare, född 1813, idkade till en början
under sex års tid i Paris och London
elfenbensnideriet, återvände 1837 och
studerade bildhuggarekonsten vid
polytekniska skolan i Hannover. Två år
derefter for han till Köpenhamn till
Thorvaldsen, men lemnade dennes undervisning
redan efter ett år och flyttade 1841 till
München, der han ännu sju år utbildade
sig under ledning af Schwanthaler, till
hvars poetisk-romantiska riktning han
slöt sig, Här uppstodo t. ex. den i
kroppsstorlek framstälde germanen (1844),
Lorelei (1848), Henrik Lejonets ryttarstaty
m. m. Aret 1848 tvang honom att vända
sig till målningen; han for till Hamburg
porträtterade och ritade kartonger till
historiska väggmålningar, som sedermera
af skickliga målare utfördes i Hamburgs l
omgifningar. År 1855 vandrade.han till
Rom och skapade der bland annat: Amor
på svanen (i privatmans ego i Hamburg),
Bacchus tämjande pantern (i tyske
kejsarens ego). Ar 1859 återvände han till
Hannover och började snart derefter
utförandet af sitt största verk, den 33
meter långa frisen ur nordiska hjeltesagan
(i slottet Marienburg nära Hannover),
18 framställningar, som, genomförda med
poetiskt sinne och rik fantasi, bringa
Eddans dimfigurer till åskådlighet.
Öfriga verk af honom äro: Amor, tämjande
lejonet (i tyske kejsarens ego), Kristus
välsignande barnen, Psyche i begrepp
att döda den sofvande Amor, den af
Howaldt i koppar drifna kolossala statyn
af den hel. Michael i Lichterfelde nära
Berlin, en sittande staty af
kurfurstinnan Sophie i Herrenhausen m. fl.

Engelsted, Malthe Odin, dansk
målare, är född den 1 augusti 1852, blef vid
aderton års ålder student och studerade
I i tre år teologi, innan han inträdde som
elev af konstakademien. Derifrån fick
han afgångsbetyg 1879 och utstälde
samma år sin första tafla, som under
titeln "Resterande hushyra" gaf en känslofull
skildring af en fattig qvinnas
sammandrabbning med sin girige husvärd. Året
derefter vann han uppmärksamhet
genom sin "Disputerande student" samt
"Dominospelare", i synnerhet på grund
af dugtig karaktersskildring — en
egenskap som också utmärker hans andra
taflor, såsom "En moder i samtal med
sin son", och de porträtt han har målat.

Engerth, Eduard, tysk historiemålare,
född 1818, gjorde sina konststudier vid
akademien i Wien och lärde
freskomålning för Kupelwieser. Då han 1844
erhållit den gyllne medaljen och
derigenom en pension för ett vistande i Rom,
for han till Italien och begaf sig
ytterligare på resor. I Rom målade han,
uppmuntrad af Cornelius och dennes
konstnärskrets, sm första framstående tafla:
tillfångatagandet af konung Manfreds
familj efter slaget vid Benevent
(Belvederen i Wien), som grundlade hans rykte,
ehuru den är något teatralisk i
framställningens patos. År 1854 blef han
direktör för akademien i Prag och egnade sig
der företrädesvis åt porträttet, som han
behandlade enkelt och älskvärdt. I Wien
deltog han i att pryda
Altlerchenfelderkyrkan med fresker. Sedan han
derefter hade målat de utmärkta, ofta
reproducerade porträtterna af kejsareparet,
blef han 1865 kallad till professor vid
akademien i Wien. Sedan 1871 är han
direktör för Belvederens galleri.

Ericsson, Johan Edvard, medaljör,
född i Göteborg 1836, var blott arbetare,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free