- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:385

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

385

profvade han vidriga öden, fattigdom och
försakelser. Först efter hans död insåg man hans
storhet och betydelse. Han deltog själf som sjöman
och soldat i färderna till Ostindien, och dikten
påstås vara skrifven i Ostindien på den alldeles
invid Kinas kust belägna halfön Macao. Den trycktes
efter skaldens återkomst till Portugal 1572.

Frankrike.

Den franska nationallitteraturen uppstår, då
Sydfrankrikes och Nord-frankrikes språk sammansmälta
till den moderna franskan och Paris blir det
intellektuella lifvets medelpunkt.

Inflytandet från trubadurpoesien se vi framträda i
lyriken, trouver-poesiens åter lämnar bildningselement
till satiren samt de specifikt franska
litteraturgrenarna contes och fabliaux. Dessutom
börjar dramat, som småningom glidit ur de andligas
händer, att antaga en alltmera världslig karakter.

Till 1500 kan man säga att alla dessa för
den franska litteraturen egendomliga arter -
lyrik, contes och fabliaux, satir och drama
-. framträdt. Medeltidslitteraturen är då slut, och
påverkad af det i Italien vaknande studiet af antiken,
får litteraturen en ny prägel.

En öfvergång, bildad af en sammansmältning mellan
gammalt och nytt, kan man iaktaga till 1550; sedan
följer en epok af ren efterbild-ning efter antiken
till början af 1600-talet, då den säregna form, som
den klassiska efterbildningen antog i Frankrike, var
stadgad. Denna epok räcker till ] 700-talets början,
då formen väl ännu är den gamla, men revolutionens
läror börja att fylla den. Ändtligen vid början af
vårt århundrade börjar klassiciteten att efterträdas
af nyromantiken, tills denna i sin ordning med det
andra kejsardömets ingång undan-tranges af realismen.

Vi få alltså i Frankrikes litteratur följande
perioder:

Medeltidslitteratur till 1500, med en öfvergångsperiod
till 1550.

Ren antikhärmning, företrädd af den ronsardska
skolan, till 1600.

Abstrakt klassicitet, grundlagd af Malherbe under
1600-talet.

Revolutionslitteratur under 1700-talet.

Nyromantik under första hälften af 1800-talet.

Realism under senare hälften af 1800-talet.

Medeltidslitteraturen ha vi redan till större delen
behandlat i sammanhang med medeltidslitteraturen i
allmänhet. Vi ha blott att påminna om den vackra
fortsättning af trubadurernas lyrik, som kom med
sådana representanter som den fine och elegante
Charles d’ Orleans samt den friske, men regellöse
Francois Villon*

JSnhvar sin &nwi lÄvara.
25

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/0989.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free