Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
178 NITTI-ÄÅRENE
fer» (1900), den henrivende «Faddergaven» (1897), «Sivert og hans Be-
tænkeligheter» og «Bryllupsfondet» (1906) og det inntagende lille livs-
billede «Det er moro å leve» (1933).
Ikke uten forbindelse med hans folkekomedier er det vittige skue-
spill «Kjærlighet og Venskap» (1905). Det er et helt igjennem vellykket
arbeide, og skjønt det
Å TG — rammer forhold i et be-
p Gr AA Vag: — | stemt tidsrum, har det
der
| Gal VES EG aktualitet... Så rund!
| Me Al fre, og sikkert er ikke det
Hy er ET 4. e lystige —<«Wilhelmines
Kr en Ke Byraa» (1915), det er
EN Å dr rs hr -— litt farsemessig i sin løs-
| VA GEL jern ning, men skrevet med
ETG et overgivent humør som
ser har tegnet fortreffelige
FÅ lystspill-situasjoner og
7 | lystspill-figurer. Svak er
lo At ge | derimot komedien «In-
dian Summer» (1929).
Noe av det eiendom-
Håndskrevet dikt av Peter Egge. meligste : Egges Fora
terskap er hans skuespill «Idyllen» (1910), «Felen» (1912), «Brist» (1914),
«Narren» (1917) og «De svære Valg» (1924). Det er moderne sjeledramaer,
deres forutsetning er den ibsenske sceneverden, dens teknikk har truk-
ket op grensene for deres liv. Det er tunge, sterke, dyptsøkende skue-
spill, litt høitidelige, de kan stundom vekke lengselen efter et smil, og
de er blitt litt hårde med den utrettelighet hvormed de er gjennem-
tenkt. Her er alt, det minste ord, den minste betoning, nøie overveid,
en gang imellem tar logikken i dem noe av livets saft og kraft. Noe
av det eiendommeligste ved dem er at de, skjønt så nordisk hårdføre,
så gjennempløid av tanke og eftertanke, eier en egenartet poesi og ynde,
en bluferdig og sjelfull skjønnhet, som de skylder sin inderlige men-
neskelighet.
Disse skuespill lever i sine replikker, det er ved dem den skapes, den
fine og omhyggelige menneskeskildring. Gjennem disse menneskers ord
høres gjenklang av tidligere samtaler, av stemninger som lenge har ligget
og ventet på å komme til uttrykk, tanker og usagte ord speiler sig i de
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>