- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 3. Wergelandstiden og det nasjonale gjennembrudd /
144

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

144 WERGELANDSTIDEN

Tanken på henne og minnet om hans egen første kjærlighet har vært
med på å forme billedene i «Efter Soiréen». Her er ingen direkte tegning,
men i følelsen et samspill av gammelt og nytt, som har gitt farve til por-
trettene av diktets henne og ham:

«Atter en Aften med kvalfulde Minder, «Ak, kan de lindre — de har ingen Varme!
atter et Nag i mit bævende Indre, Hjertet forsager og isner og gruer;

atter mod disse forræderske Kinder Haabet, der bar mig paa ømmeste Årme,
saae jeg hans forskende Ildblikke tindre, vakler og døer, naar han speider og skuer
Blikke, der ængste og martre og lindre!» Ømhedens dæmpede, nagende Luer.»

Sørgende Engel, han lider ei mindre;
vaagen som du, medens Høstnatten glider,
har han et Nag i sit bævende Indre.

En af de vindigste Byens Sylphider

eier hans Hjerte, saalænge hun gider.

Rimeligvis er det en efterklang av minner fra hine dager i diktet «For-
mosa» (1860), — hans gamle betatthet og beundring bryter frem til en
hyldest av hennes vesens egenartethet og ensomme eiendommelighet:

Hil være dig, Formosa, der staar ene

blandt Rosenblommer, som de dyrkes her —

ved dig kom Skjønhedsrigets fjerne Scene,

paa Toners Tryllevei, min Tanke nær.

Du er som en af hine Sparterinder,

der omgav Artemis i festlig Dands,

du staar i Hallen, uden Bram og Krands,

en fremmed Gjest blandt Modeverdnens Kvinder.

Hvor meget enn Camilla Wergeland betydde for Welhaven, hans livs
erotiske oplevelse var hun ikke. Omtrent samtidig som det endelige brudd
fant sted, lærte Welhaven Ida Kjerulf nærmere å kjenne. Hun var datter
av en danskfødt embedsmann Peder Kjerulf som i begynnelsen av det
19. århundre var blitt kalt til Norge, hvor han blev ekspedisjonschef i
Finans- og Tolldepartementet og utnevnt til Riksherold. Han døde i 1841.
I «Halfdan Kjerulfs efterlatte papirer», omfattende årene fra 1831—1868
(utgitt 1918), vil en neppe en eneste gang finne farens navn nevnt, — det
er ikke et eneste minne som sønnene gjerne har dvelet ved. Han var en
sneversynt og selvgod embedsmann med et tørt og goldt hjerte. Hans
hustru, Betzy, datter av administrator Nils Lasson på gården Grini i Bærum,
var en ganske annen rik personlighet. Hun tilhørte en utpreget musikalsk
begavet Oslo-slekt og var storslått av karakter, men vanskelig av sinn.
Hennes tungsinn som de fleste av sønnene tok i arv, knuget hjemmet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/3/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free