- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 3. Wergelandstiden og det nasjonale gjennembrudd /
57

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HENRIK ARNOLD WERGELAND Si

— jeg er den Vind, som blander alting sammen.
Troe mig: en Draabe Dug er mig et Hav;

jeg vandrer stolt, som Kongen i hans Sal,

rundt i en hvælvet, lukt Provencerose,

og Himmelhvælvet er mig trangt, saa jeg

maa bøie Nakken under Stjerner.

Drømmen fløi for virkeligheten, men bare et eneste øieblikk, ellers
seirer drømmen gjennem hele livet. Og uendelig karakteristisk for Werge-
land er det eneste øieblikk som tilhører virkeligheten, omfavnelsen, for-

glemmelsen i elskovens rus:

Det ene Øieblik, jeg skjænker ham
af alle Øieblikke, hvor han seirer,

det Øieblik, som kun er virkeligt:
det er det Øieblik, det Suk af Tiden,
som er alene hørligt, naar en Elsker
sin Elskte favner første Gang som sin.

I sitt neste arbeide, fantasi-farsen «Irreparabile Tempus» (1828) er
det det fantastiske efterspill som ganske sprenger skuespillrammen, der
gir stykket dets eiendommelige preg. Det er en fantasi over livets for-
gjengelighet, og som «Ah!» var hans første dikt om drømmen, er dette
det første av hans mange dikt om døden. Han var dypt fortrolig med
dødstanken (hvilket ikke vil si det samme som at han hadde noen forut-
anelse om at han skulde dø ung) og med alle dødens attributter. Og vel
å merke, ikke bare med døden som overgang til et annet liv — derom
var han forvisset — men med døden som død, som opløsning og tilintet-
gjørelse. Han var fantastisk betatt av den og hadde samtidig overvunnet
dens gru, slik at han selv døende, kunde se i den en storstilet venn og
fortrolig:

Døden, den venlige sorte, smiler... 0, han maa vide en sød Hemmelighed.
Han maa have et blødt Hjerte; thi Jammeren tier ved hans Bryst.

Men det er ennu en besk uhygge i den måte hvorpå han i sin annen
farse tumler med døden. Faster Tid suger livet av de unge tomme mote-
dukker og driver dem til kirkegården. Tonen er som han selv sier melan-
kolsk-satihisk. Og efterspillet som er like langt som farsen selv og foregår
på kirkegården, er fylt av en dyster stemning, selv om tanken er at graven
er den mishandledes trøst og gjemmested. Hele denne scene er sterkt
påvirket av Shakespeare, graverens og den vanvittiges replikker er formet
efter hans mønster med symbolikk og dypsindigheter gjemt både i de jevne
og i de vanvittige ord.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/3/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free