- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 1. Fra norrøn diktning til Ludvig Holberg /
105

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sen-middelalderen. 1300—1500 - Innledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

INNLEDNING 105

Det er denne stigning i grader, dette å
stadig svinge sig høiere, som er mystik-
kens hemmelighet og som avspeiler sig
i dens kunst. Men samtidig var mystik-
ernes menighet nettop småborgere, og
denne blanding av higen og borgerlig-
het kom også til å merke kunsten.

Sitt høieste uttrykk fant middel-
alderen nord for Alpene i den gotiske
kirkebygning. Her utløste den sig, sam-
let og forenet, i en kunst som hvilte
på den fineste beregning, på den rene
matematikk, på en geometrisk og arit-
metisk lovmessighet som måtte tilfreds-
stille den mest kresne skolastiker; men
samtidig og i enn høiere grad utløste
den mystikken i sinnene, i sin him-
melstrebende higen, i den svermeriske
triumfering over all jordisk tyngde.
Gotikken er det merkeligste vidnesbyrd
om hvilke krefter middelalderens reli- Den hellige Birgitta,

svensk helgeninne født 1302 el. 1303 på Finstad

giøse strømninger løste hos de <«bar- i Uppland. Død 1373, hennes lik førtes til
bariske» folkeslag — «gotikk» blev op- er
rinnelig brukt for å stemple den nye stil som en barbar-stil. Gotikken blev
de nye folkeslags religiøse uttrykksform i kunsten, først i bygningskunsten
og dens skulptur-utsmykning og dens glassmaleri og altertavler, senere også
i den verdslige kunst. Med sin spissbuehvelvning, med sitt pille- og streber-
system overvinnes stoffets tyngde, alltid høiere higer bygningen i slanke og
rette linjer, forsvinner i takets blå stjernestrødde himmel, og veggene viker
til side for de store farverike vinduer, rummets begrensning er overvunnet,

mystikerens hengivelse i betraktningen har løftet ham inn i himmelen.
Gotikkens rette higende linjer gikk igjen i kirkens billedkunst med
de rolige frontale billedverker, de naive, rene glassmalerier, og de gikk
igjen da det religiøse maleri blev flyttet fra kirken og blev husaltere og
opbyggelige billeder for borgerskapet, men blev nu forenet med en bor-
gerlig og jevn realisme. Madonna og barnet, helgener og fromme menn
fikk ansikt og kropp fra det borgerskap som bestilte billedene, og de bor-
gerlige familiebilleder fikk et preg av fromhet og hellighet. Det er snart
ingen forskjell på madonna med Kristusbarnet og den blide borgerkone
med sin førstefødte, og slett ingen forskjell på den hellige Josef og den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/1/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free