- Project Runeberg -  Dr E. J. Ekman : en biografi /
123

(1919) [MARC] Author: Josef W. Håkanson With: Janne Nyrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. E. J. Ekman såsom teolog. Av Joh. Lindholm - Herrens måltid - En ny himmel och en ny jord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

123

Den heliga nattvarden är sålunda en gemensamhetsmåltid i den
meningen, att alla troende där äro ett med Kristus, genom honom
med Gud i Helig Ande och på detta sätt även ett med varandra
inbördes.

Men sådan samfundsgemenskap kunna Jesu lärjungar icke
njuta tillsammans med denna världens barn.

»Denna betydelse av nattvarden», säger Ekman, »att vara en de
troendes kommunion eller gemenskap är en av de viktigaste. Liksom alla
bliva delaktiga av ett och samma lekamliga bröd och därigenom hava
gemenskap med det sanna brödet Jesus Kristus, så skola de ock alla vara en
enda kropp. Och just ätandet av detta gemensamma bröd bör livligt
erinra dem om den enhet, som förefinnes mellan dem som äro samlade kring
denna måltid, liksom mellan Guds barn i allmänhet. Men därav följer
alldeles tydligt, att de troende, om de eljest äro rätt vakna över denna
sak, omöjligen kunna deltaga i ett nattvardsfirande, vari uppenbart
ogu-daktiga deltaga. Ty om det är sant, vad aposteln säger, att vi äro, ehuru
många, en enda kropp, emedan vi alla hava andel i det ena brödet, så är
det ju sorgligt,, om de troende, ehuru de veta, att de otrogne icke hava
någon andel i det sanna brödet, Kristus, likväl deltaga med dem i
natt-vardsfirandet, såsom om de voro en kropp med dem. Varje kristen borde
ju i sanning förskräckas för något sådant.»

Men så ofta vi äta detta bröd och dricka denna kalk, förkunna
vi Herrens död, till dess han kommer. I det att vi hålla Herrens
nattvard, vittna vi sålunda inför hela världen, att vi efter hans
ord vänta honom såsom snart återkommande. Nattvarden blir för
oss i detta avseende också en bekännelsemåltid.

»Under tiden», tillägger Ekman, »må vi med ord och gärning bekänna,
att vi icke vilja veta något annat än Jesus Kristus, och det såsom
korsfäst (il Kor. 2:2). Såväl för att stärka vårt trosliv som ock för att i
handling bekänna, att vi vilja vara förenade med Kristus, som gått i
döden för vår frälsning, må vi, som tro på honom, fortsätta att fira denna
sköna och välsignelserika måltid. Och med denna bekännelse vilja vi hålla
ut under gott rykte och ont rykte, under ära och under smälek, under de
tider av nöd och trångmål, som vi utan tvivel gå till mötes. Om än världen
förkastar Kristus, hånar och begabbar honom, ja, håller tron på. honom
för en dårskap, så vilja vi dock inför denna värld offentligen bekänna,
att vi vilja hålla oss allenast till honom, vars kärlek var så stor, att han
ock gick i döden för oss, och som nu lever för oss och som skall till sist
komma för att taga oss hem till sig. Honom allena vilja vi tillhöra i
liv och död.» (Ekman: Jlerrens måltid eller nattvarden.)

En ny himmel och en ny jord.

32. Få teologer ha med större intresse och mera brinnande nit
forskat, skrivit och talat om den tillkommande världen än Ekman.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:06:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ejekman/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free