- Project Runeberg -  Dr E. J. Ekman : en biografi /
120

(1919) [MARC] Author: Josef W. Håkanson With: Janne Nyrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. E. J. Ekman såsom teolog. Av Joh. Lindholm - Herrens måltid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 20

ning, att brödet och vinet i nattvarden äro symboler av Jesu
kropp och blod.

»För att kunna angiva den rätta betydelsen av dessa ord (’detta är
min kropp, detta är mitt blod’) är det», säger Ekman, »synnerligen nödigt
att hava betydelsen av det lilla ordet ’är’ klar för sig. Detta ord kan
betyda, att en sak antingen i verkligheten eller på avbildande sätt
(symboliskt) är det eller det. I båda fallen begagnar man ordet ’är’. Vid varje
förekommande fall är det av nöden att se på sammanhanget. Det är
detta som skall avgöra, huruvida man har att fatta ordet ’är’ i den ena
eller andra betydelsen.»

»Om jag t. ex.» — fortsätter Ekman — »säger: Detta är
Stockholm, så kan det betyda, antingen att jag har staden
Stockholm framför mina ögon, eller ock att jag har framför mig en
fotografi av denna stad. Jag kan icke säga, att fotografien
betyder Stockholm, icke heller att den, såsom t. ex. en punkt på en
karta, betecknar denna stad, nej, fotografien avbildar staden.»

»Tillämpa vi nu det sagda på vårt föreliggande ämne, så är det klart,
att uttrycket: Detta är min kropp, och detta är mitt blod, kan betyda
antingen: Detta är verkligen min kropp, och detta är verkligen mitt blod;
eller ock: .Detta är på ett avbildande sätt min kropp, och detta är på ett
avbildande sätt mitt blod.»

Men »hade Kristus, då han instiftade nattvarden, verkligen sin egen
sönderstyckade kropp på fatet oeh sitt eget utgjutna blod i bägaren, då
måste man ovillkorligen fatta ordet ’är’ i betydelsen av ett verkligt
varande. Man har då ingenting annat att välja, utan då blir meningen denna:
Detta är i verkligheten min naturliga kropp, och detta är i verkligheten
mitt naturliga blod, så att I nu verkligen äten och dricken ingenting annat
än mitt kött oeh mitt blod. Men vet man däremot bestämt, att Kristus vid
nattvardens instiftande ännu icke lämnat sin kropp i döden och att hans
blod ännu icke blivit utgjutet, utan att han tvärtom ännu satt livslevande
bland lärjungarna, då kunde icke de angivna orden betyda, att det i
verkligheten var Kristi kött och blod, som de åto och drucko, utan då måste
ordet ’är’ beteckna, att brödet och vinet pä ett avbildande sätt var Kristi
kropp och blod. Det är ju icke heller på sin naturliga kropp eller på sitt
naturliga blod han pekar, då han sade: Detta är min lekamen; detta är
mitt blod; utan han hade då framför sig påskalammsbrödet och den med
vin fyllda bägaren, och med hänsyn till dessa sade han de anförda orden.
Under sådana omständigheter är det omöjligt, att ordet ’är’ kan hava
någon annan betydelse än att brödet och vinet voro Herrens kropp och
blod på ett avbildande (symboliskt) sätt.»

Betydelsen av brödet och vinet i nattvarden åskådliggör Ekman
än ytterligare och säger:

»Vi antaga, att vi hava en väl gjord tavla, föreställande Kristi lidande.
Varken duken, varpå tavlan är målad, eller de olika färgerna, varmed
den är målad, kunna på något sätt i och för sig gagna mitt trosliv. Men
för så vitt tavlan på ett troget sätt avbildar Jesu kärlek i hans lidande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:06:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ejekman/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free