- Project Runeberg -  Dr E. J. Ekman : en biografi /
102

(1919) [MARC] Author: Josef W. Håkanson With: Janne Nyrén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. E. J. Ekman såsom teolog. Av Joh. Lindholm - Försoningsdagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

så har ock den rätte översteprästen Jesus Kristus gått igenom det större
och fullkomligare tabernaklet, vilket icke är gjort med händer, det är, icke
tillhör denna skapelsen. Och vilken är då denna genomgångsort, detta
större och fullkomligare tabernakel, varav Kristus begagnade sig för att
nå sitt mål? Därom äro tankarna mycket olika. För vår del tro vi denna
genomgångsort vara Jesu heliga mänsklighet, som han påtagit sig, sedan
han utblottat sig på den härlighet, som han hade hos. Fadren, förrän denna
världen var. Ty såsom en sann människa kämpade han och segrade i
tron, och såsom sådan har han ock blivit upphöjd samt därigenom öppnat
för alla dem som tro på honom ingång i det allra heligaste.»

23. »Ville man fråga, vad översteprästen hade att uträtta i
det allra heligaste, så svarar Skriften, såsom vi redan sett, att
han skulle med blodet bestänka nådastolen och därigenom rena
det allra heligaste från Israels barns orenheter. Sedan skulle han
likaledes rena det heliga och slutligen även brännoffersaltaret
från den orenhet, som tänktes vidlåda dem genom den beröring,
vari dessa saker kommit med folket. Summan var således, att
han skulle rena både det ena och det andra, som tänktes på något
sätt hava blivit orenat. Detta var översteprästens stora uppgift
på försoningsdagen. Om denna sak heter det ock i Ebr. 9: 22: I
blod renas nästan allt efter lagen.»

»Denna rening genom blodet var förebildande till den rening,
som skulle komma att äga rum i nya testamentet genom Jesu
Kristi blod. Därför fortsätter ock Ebreerbrevets författare och
säger: ’Det är alltså av nöden, att avbildningarna av de ting,
som äro i himlarna, renas med sådant men de himmelska tingen
själva med bättre offer än de förutnämnda. Ty Kristus ingick
icke i ett med händer gjort allra heligaste, vilket är en motbild
till det sanna, utan i själva himmelen för att nu framträda inför
Guds ansikte för oss, (9: 23, 24).»

»Med det allra heligaste betecknades själva himmelen; med det heliga
eller det främre tabernaklet betecknades församlingen eller hopen av de
troende, vilken, såsom vi ovanför visat, i Skriften kallas för Guds tempel
eller boning. Därpå syftar huvudsakligen översteprästens verksamhet
även under nya testamentets försoningsdag, att dessa må bliva renade
från allt orent. Låtom oss höra, huru Skriften talar härom! Paulus säger
i Ef. 1: 10, att Guds nådesförvaltning för tidernas fullhet går därpå ut,
att allting skulle sammanfattas i Kristus, både det som är i himlarna
och det som är på jorden. I Kol. 1: 19, 20 säger ock samme apostel:
’Det behagade Fadren, att i honom skulle hela fullheten bo, och att han
genom honom skulle försona allting med sig, stiftande frid genom blodet
på hans kors, genom honom försona, vare sig det som är på jorden eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:06:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ejekman/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free