- Project Runeberg -  Om bevisen för Guds verklighet /
4

(1897) [MARC] Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om bevisen för Guds verklighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bevisningsgrunderna, om de äro flera. För det andra förutsättes,
att det, som skall bevisas, demonstrandum och som här är Gud,
har ett sådant nödvändigt sammanhang med bevisningsgrunden,
att det erhåller samma verklighet och nödvändighet som denna.
Detta måste äfven innebära, att demonstrandum potentielt
innehålles i bevisningsgrunden samt ur och genom denna utvecklas
till aktualitet för medvetandet. För det tredje förutsättes, att
såväl demonstrandum som bevisningsgrunden eller
bevisningsgrunderna innehållas i sjelfmedvetandet eller ha sjelfmedvetandet
såsom sin första och enklaste bestämning och följaktligen äro
former eller modi af detta.

Taga vi nu närmare i betraktande de fordringar, som här
ha blifvit uppstälda för möjligheten af ett logiskt giltigt bevis i
allmänhet och således äfven för beviset för Guds verklighet, så
skall det visa sig, att de alla äro absolut nödvändiga. Den första
fordran är nödvändig, ty eljest hade vi ingen bevisningsgrund.
Man kan icke bevisa någonting ur intet eller verklighet ur
overklighet. Härledd eller vindicerad klarhet måste härledas och
vindiceras ur något, ej ur intet.

Den andra fordran eller att demonstrandum skall ega ett
nödvändigt sammanhang med bevisningsgrunden är äfven
nödvändig, ty eljest vore icke bevisningsgrunden bevisningsgrund
för det ifrågavarande demonstrandum utan möjligen för ett annat.
Med sammanhang förstå vi här, att, om ock bevisningsgrunden
af oss fattas in abstracto såsom ett enkelt eller relativt enkelt,
den likväl i sig sjelf är konkret bestämd och såsom sådan har
ett potentielt innehåll, hvari äfven demonstrandum ingår, som
derför ur bevisningsgrunden kan utvecklas till klarhet för
medvetandet. Bevisning innebär icke endast ett logiskt förhållande
mellan begrepp utan innebär äfven, från den bevisandes
synpunkt sedt, en utveckling af demonstrandum ur
bevisningsgrunderna, reelt fattade.

Den tredje fordran eller fordran, att såväl demonstrandum
som bevisningsgrunderna skola innehållas i sjelfmedvetandet eller
vara dess former, är äfven nödvändig. Ingenting annat kan
förnimmas och vetas än det, som bestämmer vårt sjelfmedvetande
och som följaktligen innehålles i detsamma. När man inom
filosofiens historia har sökt bevisa Guds existens, så har man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:05 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbevisgud/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free