- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
295

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - XXI. Poes detektivnoveller - Detektivhistorierna utarbetade baklänges

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

296
rimligt sätt förenats. Det romantiska elementet är av hög
valör, ej minst i stämningsavseende. Stämningen är kom-
plicerad: den är kvalmigt beklämmande och likväl trolskt
betagande, och den suggererar ett djupt poetiskt intryck av
en mystisk värld. Och dock är denna mystik invävd med
en levande och vaken realistisk iakttagelse, som för vår syn
framtrollar ett stycke äkta Amerika, den gamle sjörövar-
kaptenen Kidds vilda havskust på Sullivan’s Island. Den
tapp, kring vilken handlingen svänger, är upptäckandet och
uttolkandet av ett gammalt kryptogram, med vars ledning
en dold skatt uppsökes. Legrand, skattfinnaren och chiffer-
tolkaren, vilken är en fattig man men en gång liksom Du-
pin (och Poe själv) sett bättre dagar, är som analytiskt
intellekt en motsvarighet till Dupin. »It may well be doub-
ted», uttalar han, »whether human ingenuity can construct
an enigma of the kind which human ingenuity may not, by
proper application, resolve» ^ vilken åsikt i nästan orda-
grant samma formulering återfinnes i den två år tidigare
uppsatsen om kryptografi ^. Chiffret i berättelsen tillhör
en av de enklaste av de typer som avhandlas i den ifråga-
varande uppsatsen och löses efter de där antydda princi-
perna.
Alla detektivhistorierna äro givetvis i viss mening ut-
arbetade baklänges. För Poe var ständigt handlingens kul-
mination den avgörande punkten i berättelsen, och detta
nödiggjorde alltid i någon mån ett sådant förfaringssätt,
men detektivhistoriens hela natur är i eminent grad ägnad
att mana till detta tillvägagående. Ett halvt erkännande
härav gör Poe, då han i The Philosophy of Composition ci-
terar ett brev från Dickens, som skriver: »Are you aware
tliat Godwin wrote his ’Caleb Williams’ backwards? He
first involved his bero in a web of difficulties, forming the
1 V, 131.
2 XIV, 116.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free