- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
197

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - XIV. Poes mesmeristiska intresse - Själavandringsfankens lägre plan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

197
lunda häri se en dunkel avspegling av den tanke, vars säll-
samma ljus skimrar i Ligeia.
Pä ett lägre plan möter oss hos Poe själavandrings-
tanken i Metzengerstein, historien om hur en genom mord-
brand omkommen gammal riddares själ tager sin bostad
i en häst och i dennes gestalt utkräver en fruktansvärd
hämnd pä mordl)rännaren. Föreställningen om en själa-
vandring av detta slag är givetvis orientahsk och utgör ju
också ett ej ovanligt sagomotiv, liksom det icke heller är
ovanligt, att romantiken besjälar djuren med mänskliga
tankar och känslor. Så är som bekant särskilt fallet hos
Hoffmann. Vad just hästarna beträffar, förekommer, för att
påvisa en om också rätt svag parallell, i ett tyskt romantiskt
verk, som med hänsyn till hans beundran för dess författare
knappast var Poe obekant, och vilket förefanns översatt till
engelska, nämligen Fouqués Zauberring, en stridshäst med
i viss mån mänskliga egenskaper, och detsamma är också i
någon mån förhållandet med hjältens häst i DisraeHs Vi-
vian Grey, vilken häst i romanens slutscen störtar med sin
herre ned i en översvämmad trakt, på samma sätt som
hästen i Poes novell rusar med sin ryttare in i det brin-
nande slottets lägor. F. ö. är att märka, att hästen i Met-
zengerstein icke ens till sin fysiska gestalt är en verklig
häst, utan har frigjort sig ur en gammal tapet, där en med
familjens öde förbunden stridshingst är avbildad. En ta-
pet med ett liknande ämne ägnas en viss uppmärksamhet
vid skildringen av furstens av Little Lilliput salong i Dis-
raelis nyssnämnda roman ^ ur vilken Poe i varje fall, så-
som vi längre fram skola se, erhållit en impuls i annat
avseende.
Liksom vi i det föregående sett förhållandet vara hos
vissa tyska romantiker, står hos Poe dödstanken i intim
förbindelse med skräcken, vars starka inverkan på Poes
Woodberry, I, 130.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free