- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
172

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - XIII. Lyriken som form - Poes strofbildning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172
Jag antydde nyss, att inrimmen spelat en betydande
roll för Poes strofbildning. Vad han ifråga om såväl in-
rimmens arrangering som ifråga om strofbildningen över-
huvud åstadkommit av verkhgt nytt, inskränker sig till
The Räven. Där har han pä ett enastående sätt lyckats
praktiskt omsätta sin teori och åvägabringa »novel com-
binations of those combinations which our predecessors,
toiling in chase of the same phantom, have already set in
order». Något liknande har han uppnått i Ulalume och
For Annie. Den förstnämnda dikten är vad rimflätningen
beträffar baserad pä ett helt vanhgt schema, nämhgen
a — b — a ^ b — a — b, vilket framträder om man stry-
ker de rader, i vilka ett rimord upprepas. Det är väsent-
ligen just genom dessa upprepande rader som den musi-
kaliska effekt uppnäs, för vilken Ulalume är berömd. For
Annie företer i sin svagt skiftande rytm och strofkonstruk-
tion vissa beröringspunkter med Hoods Bridge of Sighs.
Poe säger om Hoods dikt, att »the versification, although
carrying the fanciful to the verge of the fantastic, is never-
theless admirably adapted to the wild insanity which is
the thesis of the poem» i.
Det är också bekant, att Hoods
dikt utgjorde ett av Poes glansnummer pa hans litterära
uppläsningar 2. Emellertid synes det mig, att For Annie’s
tongångar i viss mån göra sig hörda redan i Al Aaraaf^.
Vilken roll det rent dekorativa draget spelar i Poes
konst har i det föregående antytts, och i viss mån äro
otvivelaktigt inrimmen att betrakta som ett utslag av ett
dekorativt strävande. Liksom ifråga om dem finna vi det
dekorativa elementet sammansmälta med det musikaliskt
stämningssuggestiva även i ordvalet, vilket i stor utsträck-
ning bär en egendomligt exotisk prägel. I synnerhet ex-
1 XIV, 287.
2 Ingram, s. 421
3 Se denna, särskilt s. 34 (vol. VII)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free