- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
102

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - IX. Poes poetiska teorier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

’;,; : ’
:-r.,. : i ..i:’’^ ’.’
102
ligen är möjlig att åstadkomma annat än i verk av ringa
omfattning. I större arbeten, i synnerhet inom poesiens
område, måste en betydande längd med nödvändighet med-
föra döda punkter och tomma passager. Ej ens i de för-
nämsta episka dikter som skrivits har detta kunnat und-
vikas, men även om det kunde undvikas, skulle dock
läsaren vara oförmögen att tillbörligt njuta av ett sådant
epos, emedan hjärnans mottaglighet för intryck snart mat
tas. »Thus a long poem is a paradox.» ^ De bästa episka
dikterna äro i verkligheten enligt Poes åsikt att betrakta
som en följd av smärre dikter, förbundna genom mer eller
mindre prosaiska mellanled -, och det konstnärliga värdet
av ett epos beror därför väsentligen av den talang, var-
med diktaren lyckats dölja denna svaghet, som i sig själv
är oundviklig. »Here the tricks of phraseology, (juaint-
ness, and rhytmical effects come opportunely into play. >
^
Hela denna uppfattning återfinnes identiskt lika hos Cole-
ridge, som säger: »In short, whatever specific import we
attach to the word, Poetry, there will be found involved in
it, as a necessary consequence, that a poem of any length
neither can be, nor ought to be, all poetry. Yet if an har-
monious whole is to be produced, the remaining paris must
be preserved in keeping with the poetry; and this can be
no otherwise effected than by such a studied selection and
artificial arrangement, as will partake of one, though not a
peculiar property of poetry.» "^
För en sådan uppfattning borde konsekvent lyriken,
den korta prosaberättelsen och enaktaren framstå såsom
de enda i tekniskt avseende ideala litterära konstformerna,
och Poe drager också utan tvekan denna konsekvens ifråga
om de ])ada förra, medan han icke uttalar sig om den
1 XI, 107.
2 XIV, 196, 267.
•’’
XIII, 161.
* Bioffr. Ut. III, 13.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free