- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
69

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - V. Skräckromantiken - Det övernaturliga

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

69
jas, men man kan ej gärna tänka sig, att hos en för övrigt
i tekniskt avseende så driven författarinna som Mrs. Rad-
cliffe alltsammans är att skriva på obeliändighetens konto.
Det är tydligen med fatalism och intet annat vi här ha att
skaffa. Släktskapen med ödesdramatiken och sådana dess
representanter som Werners Der 24 Februar eller Miillners
Der 29 Februar är omisskänlig. Men till skillnad från fata-
lismen hos Brockden Brow^n är det här alltjämt den yttre
nödvändigheten som råder.
Denna fatalism bidrager mäktigt till framkallandet av
skräckverkan, i synnerhet då det övernaturliga kommer
med i spelet, och skräckeffekten har å sin sida ofta till
syfte att giva en beklämmande förnimmelse av ödets ofrån-
komlighet. Det är ej alltid lätt att säga, vilketdera mo-
mentet som är det primära. Då det övernaturliga elementet
är av verkligt övernaturlig beskaffenhet, användes väl i
regel skräckeffekten för att jämte åstadkommande av nerv-
rysning ge intryck av ödesbestämdhet. Då åter det över-
naturliga endast är något skenbart övernaturligt, torde i
regel förhållandet vara motsatt.
De olika sätt, varpå det övernaturliga spelar in i
skräckromanerna — det är dock, väl att märka, ingalunda
alla skräckromaner som befatta sig därmed — ha av He-
lene Richter gjorts till föremål för en ingående undersök-
ning, av vilken framgår, att i stort sett tre möjligheter före-
ligga. Det övernaturliga behandlas antingen 1) som ett
faktum varom man icke resonerar eller 2) som ett faktum
vilket går utöver den vardagliga erfarenheten men kan få
en mer eller mindre vetenskaplig förklaring eller 3) utgör
det blott skenbart något övernaturligt och visar sig ha sin
högst naturliga, oftast mycket banala orsak ^ Det är be-
tecknande, att den andra av dessa kategorier, som väl i
allmänhet ställer de högsta konstnärliga och intellektuella
* Ordningsföljden hos Richter har av mig med avsikt omkastats.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free