- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
67

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen - V. Skräckromantiken - Tvångstanken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

67
begåvning. Ehuru han icke frambragt ett enda fullödigt
verk, var han dock, såsom Smith säger, nära att bli en
stor författare ^ Hans styrka ligger i berättelsens intensitet
och förmåga att illudera en ohygglig stämning, hans svag-
het åter ligger dels i kompositionen, dels i karaktärsteck-
ningen. Han kan ej framställa levande och övertygande
karaktärer, men han kan med skarpblick och talang pejla
själens mörkaste djup. Han utgör en lika märklig som
intressant förbindelseled mellan den tidigaste engelska
romantiken och Amerika, och detta ej minst, kanske sna-
rare främst, såsom brottslingspsykolog. I sin roman Wie-
land or The Transformation (1798), vilken enligt Just del-
vis synes inspirerad av Schillers (ieisterseher som två år
tidigare utkommit i engelsk översättning 2, skildrar han hur
en man i religiöst vansinne drives att, i det han följer upp-
maningen av en mystisk röst som han anser vara Guds,
mörda hustru och barn. Visserligen var rösten icke, såsom
man ur konstnärlig synpunkt skulle ha önskat, en hallu-
cination eller ett utslag av en tvångstanke, utan den kom,
enligt vad han längre fram erfar, helt enkelt frän en —
buktalare. Men Wielands handlingssätt bestämmes dock
av hans fasta tro på att rösten var Guds, och sålunda ligger
handlingens drivhjul, om också icke dess motor, inom
honom själv. Härigenom skiljer sig Browns roman från
skräckskolans övriga alster och inleder en ny epok i den
broltslingspsykologiska diktningen. Det är den irratio-
t i o n e 1 1 a t v å n g s t a n k e n som för första gången får sin
ingående och modernt psykologiska skildring, och det är
ett både märkligt och intressant förhållande, att den får
det av den förste egentlige amerikanske romanförfattaren.
En dylik skildring av den kriminella tankens växt och dess
omsättande i handling var en nyhet av betydelsefullt slag.
F. ö. söker Brown i sin produktion gärna, i full samklang
^ Smith, s. 14.
- Just, s. 20.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free