- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
126

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eufrat, norr om det nordsyriska slättlandet (jfr Hez. 27 x?>
1 Mos. 10 2). I 4 Mos. 24 22—24 är fråga om ett Kain-folk
långt i norr, hvilket enligt spådomen skall föras
i.fångenskap af Assur, hvarpå åter Assur och Eber (Mesopotamien)
skola angripas af folk som komma med skepp från Kittim1.
Om eg egendomlig förbindelse mellan Edom och Nordsyrien
vittnar ock det, att en edomitisk konung hade sitt hemland
därstädes (1 Mos. 3617), äfvensom att Bileam, Beors son
(jfr 1 Mos. 36 82), enligt en tradition kommit från Petor vid
Eufrat (4 Mos. 22 5).

Med dessa uppgifter om keniterna, det ursprungliga
mosaiska Israel, öfverensstämmer att enligt 2 Mos. 12 88 en
stor mängd ereb-folk drog med Israel utur Egypten. Samma
ereb-folk kallas i 4 Mos. 11 4 föraktfullt för asafsuf
(“hop-samladt" folk). Det har sedan fått en relation till Ammon,
Moab och Bileam, då i Neh. 13 1—3 berättas att man för
folket läste i Moses bok att ingen ammonit eller moabit
skulle få inkomma i Guds församling till evig tid, emedan
de icke gifvit Israel bröd och vatten vid uttåget ur
Egypten utan i stället lejt Bileam emot det, samt att man, när
dessa ord upplästs, utskilde all ereb från Israel. Då alltså
ereb-folket blifvit så förhatligt för det senare Israel, att
man väl kan antaga att dess minne så mycket som möjligt
utplånats, och det likväl på några ställen omnämnes och rent
af säges hafva följt med Israel från Egypten, så är en sådan
uppgift så mycket mera beaktansvärd. Närmare
upplysningar om ereb-folket få vi hos Hezekiel, i det att enligt
honom egyptiska legotrupper höra till det samma, kap.
30a—6: “Ty dagen är nära, Jahves dag är nära; en
moln-höljd dag är det, hednafolkens stund är inne. Ett svärd
kommer öfver Egypten och Etiopien fattas af ångest, när
de slagne falla i Egypten och dess rikedomar bortföras och
dess grundvalar upprifvas. Etioper, puteer och ludeer och
hela ereb och Förbunds!andets söner skola med dem falla
för svärd. Så säger Jahve: Egyptens försvarare skola falla,

1 Dessa verser äro sannolikt mycket sent skrifna (jfr Baentsch,
Nu-meri, sid. 620) men äro i alla händelser här beaktansvärda, emedan de visa
huru man uppfattat Kain.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free