- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
7

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7

från verklighetens värld och sammanhänger omedelbart med
denna. Därav den materiella bundenheten i denna konst,
som har svårare än de andra att höja sig till frihet och
självständighet. Merendels sluter sig mimiken till poesien
och är beroende av ett litterärt innehåll (pantomim etc.)
Mest självständigt uppträder det mimiska i dansen, där rytmen
också är renast utbildad. Dansen förhåller sig i viss mån
till den övriga mimiken som verspoesien till prosan. Såsom
abstrakt och utan egentlig individualisering står dansen,
såsom nyss antytts, musiken nära; den blir en rent rytmisk
uttryckskonst och, för att till rytmen också skall träda
klangen, åtföljes den gärna av musiken.

För poesien har det mimiska alltjämt stor betydelse.
I själva språket ingår ett mimiskt element: uttrycksfullheten
i uttalandet av bokstaven, ordet och satsen, den s. k.
språk-mimiken (det mimiska talet, deklamationen). Och vid
diktverks yttre framförande spelar även åtbördsmimiken en stor
roll: i ballad, romans och annan folklyrik framträder den
med sång och dans; vid meddelandet av berättande dikter
livar den rhapsodernas framställning; och i dramat blir den,
utförd eller endast i fantasien föreställd, ett viktigt
konstnärligt element och för det egentliga teaterdramat av liknande
värde som exekverandet för musiken.

Musiken är på sitt sätt den rent inre, andliga konsten.
Åskådligheten är här fullkomligt reducerad. Tankelivet är
också tillbakaträngt. Musiken är känslans konst; rytm och
ton äro framför allt medel att framkalla känslostämningen
— känslan själv är också »själslivets tonrytm». Emellertid
är ju språket en • viktig utgångspunkt för musiken; i
reci-tativet övergår det förra i och sammansmälter med den
senare, och även i den vanliga vokalmusiken blir den poe-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free