- Project Runeberg -  Illustreret dansk Literaturhistorie. Danske Digtere i det 19de Aarhundrede /
2:681

(1907) [MARC] Author: Vilhelm Østergaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Arne Einar Christiansen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med sit første dramatiske Arbejde, 4 Akts Skuespillet „Lindows Børn“ (opf.
1ste Gang paa det kgl. Teater 17. Decbr. 1880). Fra det samme –
Bourgeoisiets – Milieu har han hentet Handling og Typer til de følgende
Arbejder: „En Egoist“, Lystspil i 2 Akter (det kgl. Teater 1ste Gang 2.
April 1882), „Frøken Bodil og hendes Broder“, Skuespil i 3 Akter (kgl.
Teater 1ste Gang 7. Oktober 1888), „Folkesnak, Lystspil i to smaa Akter“
(Folketeatret 1889, udk. med Undertitlen „en dramatisk Bagatel“ 1891),
Generationer“, Skuespil i 3 Akter (opf. 1ste Gang paa det kgl. Teater 13.
Decbr. 1889), „Annette“, Skuespil i 3 Akter (det kgl. Teater 1ste Gang 22.
Febr. 1893) – et af hans finest udførte Skuespil –, „Mellem Brødre“,
Skuespil i 4 Akter (kgl. Teater 1ste Gang 13. Marts 1896) og „Modne
Mænd
“, Komedie i 4 Akter (det kgl. Teater 1ste Gang 11. Marts 1897).

illustration placeholder
Einar Christiansen.


Hvad enten Christiansen i disse Arbejder lægger Hovedvægten paa den
psykologiske Skildring – som i „Annette“
– eller han tager et videregaaende socialt
Sigte – som exempelvis i „Modne Mænd“
– udfører han altid sin Tegning med
fuldkommen sikker Haand. Hans
Forstaaelse af og Samfølelse med de Typer, han
vil skildre, svigter ham aldrig, og hans
dramatiske Evne er dertil saa medfødt, at
Handling og Udvikling i hans Skuespil
former sig tilsyneladende med stor Lethed,
saaledes at Led efter Led føjer sig
naturligt og følgerigtigt ind i hinanden. Hans
Figurer er levende Mennesker, hans „Milieu“
klart og anskueligt. Hans dramatiske Snille
i Forening med hans solide Dannelse har
sat ham i Stand til at yde en Række
værdifulde Nutidsskuespil, der maa betragtes som
det betydeligste Kontingent til de sidste to
Decenniers Teaterdigtning; men overensstemmende med de Emner, der er
behandlet, er Tonen dæmpet og for det meste lidt kølig i disse moderne
Komedier. Digterisk set rækker Einar Christiansen nok saa langt i de
Skuespil, han har iklædt historisk Kostume eller givet romantisk Form. Det
tragiske Skuespil „Nero“ (opf. paa det kgl. Teater 1ste Gang 18. Oktbr.
1885) gjorde ganske vist ikke Lykke paa Scenen, men allerede heri viste
Forf., at han beherskede et større Omraade, med mægtigere Skikkelser og
stærkere Lidenskaber, end det, han havde behandlet i sine
Hverdagskomedier, og i den nyromantiske 4 Akts Komedie „Broder Rus“ (det kgl.
Teater 1ste Gang 22. Jan. 1.889) – hvortil Motivet er taget fra Legenden
om Djævlens Huseren i Esrom Kloster – og endnu mere i
Æventyrskuespillet „Peter Plus“, (det kgl. Teater 1ste Gang 25. Septbr. 1891) er der en
digterisk Inspiration og en lyrisk Styrke – med Tanker hentede fra
Nutidslivet og kun iførte romantisk Kostume – der gjør Forf. til mere end en
habil og underholdende Teaterskribent. Paa dette Omraade naar ogsaa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:08:14 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dandig19/0787.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free