- Project Runeberg -  Paris /
469

(1900) [MARC] Author: Henrik Cavling, Erik Sjöstedt Translator: Petrus Hedberg - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Svenskarne i Paris af Erik Sjöstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

träet icke alls kommer till sin rätt, utan verkar illusoriskt som
pressadt läder eller papier-maché.

I öfrigt skulle man tço sig framför Janssens på rue Royale

eller någon annan stor tapetserare, bakom hvars väldiga fönster-

rutor ständigt skådas varierande rumsinteriörer med öfverskriften
Modern Style. Från parisisk synpunkt förefaller det något
pretentiöst att sätta en barrière framför detta rum, dit ingen får träda
in; en barrière hvaremot den andaktsfulle åskådaren får luta sig
och kontemplera all denna härlighet. Med sådana anordningar
väntar man i Frankrike att få njuta af de raraste, härligaste
historiska skatter, till millioners värde — men då de vidtagas inför
ett litet, ganska nätt rum i Modern Style, hvartill man får skåda
maken litet hvarstädes i butikfönstren, då framkalla de ett leende.
Och hvarför har icke hr Boberg sökt lägga in något 7iationellt i

sina möbler, nu så färglöst kosmopolitiska det gärna är möjligt?

Om man vill se rätt på kungsrummet, bör det emellertid
uppfattas uteslutande som en inramning kring prins Eugens
»Stockholms slott», hvilken betäcker fondväggen. Då försvinner all
pretention, ty den taflan har ju sitt naturliga raison d’être på
hedersplatsen i Sveriges paviljong, både på grund af dess ämne
och dess konstnärliga värde.

Där hvilar slottet i aftonstämning, väldigt, dystert och
imponerande. Hvad det är stort och mäktigt och sorgset . . . Det
ligger och rufvar på sina minnen. Det är konungaboningen,
uppfattad i en viss storslagen tragik. »Stockholms slott» är ett
stycke djup och öfverlägsen historiemålning, monumental och
dramatisk.

Konstafdelningen.

Det första den besökande svensken frågar sig när han träder
in i vår konstafdelning är detta: hvar finnes Nils Forsbergs »Gustaf
Adolf vid Iytitzen»? Ty intresset är ju mycket lifligt kring den
jättelika historiemålningen, som tagit tio år af konstnärens lif.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:34:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparis/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free