- Project Runeberg -  Biografiska undersökningar om Anders Chydenius. Jämte otryckte skrifter av Chydenius /
350

(1908) [MARC] Author: Georg Schauman, Anders Chydenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vårt bästa, utan den enas mera, den andras mindre–––––-,

uppkommer deraf den olika grad af kärlek som naturens
egen röst pålägger oss att bemöta den ena människan med
framför den andra». *) Men man har icke beaktat
tankesammanhanget hvari dessa ord förekomma, icke föst sig vid
att de inleda förklaringen till Mose lags fjärde bud. Än
mindre har man uppmärksammat ett annat ställe i Chydenii
Predikningar, där han begrundar plikterna mot nästan. Vi
hafva sådana plikter af tre orsaker: emedan Gud bevärdigat
nästan «med oändelig nåd och förbarmande», emedan Han
anbefallt oss att älska nästan, och emedan vår egen sällhet
är förknippad därmed. «Den ena människan«, tillägger
Chydenius, «kan ej ombära den andra. Den enas omgänge
lättar den andras, den enas flit ökas den andras
bekvämligheter och nöjen, och naturens ordning är sådan, att den
störste, den högste, den rikaste, kan tränga till hjälp af den
fattiga, ringa och föraktade. Vägre vi alltså vår kärlek
emot nästan, sakne vi därigenom den vänskap, tjänst och
nöje han likasom erbjuder oss».2)

Enligt vår uppfattning vittnar således innehållet i Chydenii
Predikningar om hans renlärighet. Att de prisbelönats af
ett sällskap, hvars ordförande var ärkebiskop Mennander,
talar äfven för riktigheten af detta omdöme. Om Chydenii
renlärighet vittnar dessutom hans anslutning till sällskapet
Pro Fide & Christianismo, som hade till syfte att bekämpa
dels otron, dels sekterismen, sannolikt äfven neologin.3)
Följer man emellertid den skematiska indelning af de
teologiska åsikterna som tecknaren af Teologins historia vid Åbo
universitet uppställt, så bör väl Chydenius hänföras till «den
äldre supranaturalismen». Men det är svårt att förstå hvartill
en sådan etikett tjänar, då några afvikelser från den svenska
evangelisk-lutherska kyrkans lära icke kunna påvisas hos

*) Hom. Försök, III, s. 403 f. — Dr Helander citerar icke fullt korrekt
Chydenius på detta ställe.

*) Hom. Försök, III, s. 180 f.

8) Levin, Religionstvång och religionsfrihet i Sverige 1686—1782,

s. 135 f-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:20:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/caotryckta/0364.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free