- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
181

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Frankrike. Komiska operan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

herrlig ram kring det kela bildas af Israeliternas
morgonsång, som utgör det renaste uttryck af den
religiösa känslan hos ett folk, som sjelf först ser sin
morgon randas.

Taflans skuggparti utgöres af de tre brottsliga
bröderna, bland hvilka Simeon bjertast framträder.

Med allt detta eger det hela emellertid ej det
drag af österländsk sinnlighet, som så lefvande ut-
talar sig i den mosaiska berättelsen och här endast
återfinnes i Simeons parti. Men Méhul hade upp-
fattat sitt ämne ur en mera religiös än historisk syn-
punkt, och enligt denna anlagt och genomfört sitt
verk med så sträng konseqvens, att någon vidare
nyans ej utan störing hade kunnat anbringas.

Méhuls öfriga berömdaste verk äro ”le trésor
supposé” (Föregifha skatten), ”Ariodant”, ” Une folie"
(Målaren och Modellerna), "hes deux aveugles de To-
ledå”, ’TIrato” m. fl. *). Nämnde komiska operetter
äro icke allenast rika på den skönaste melodi och
på dramatiska effekter, men röja tillika en vetenskaplig
bildning jemte ett välde öfver formerna, som ej an-
träffas hos alla hans samtida. Ofverhufvud var det
hufvudsakligen Cherubini och Méhul, som på fran-
ska scenen inympade den italienska operans förbät-
tringar äfvensom den tyska skolans större harmoni-
ska och instrumentala rikedom. Af sina samtida
måste Méhul emellertid uppbära förebråelse för skruf-
vade harmoniska vändningar, som man trodde sig
upptäcka i vissa af hans operor. Då också kejsar

*) Slutligen bör ock nämnas hans berömda jagtouverture (/a
chaste du jeuna Henri), ett ännu mycket anlitadt konsert*

nummer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free