- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
98

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Frankrike

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och konstälskande Frans I (1515—1547), Katarina
och Maria de’ Medici, m. fl. Men de borgerliga
oroligheterna och religionsförföljelserna, helst under
Katarina, fördröjde ännu länge musikens friare lyftning.

Slutligen började hofvet visa benägenhet att taga
kännedom om de operor, hvilka uti Italien gjorde så
stor sensation. Kardinalen Mazarini var den förste,
som tillkallade italienska operister, hvilka 1685
uppträdde inför hofvet med operan la Finta Pazza, text
af Strozzi. Två år sednare uppförde ett nytt,
likaledes af Mazarini införskrifvet operasällskap, operan
Orfeo ed Euridice, med stort bifall.

Nu böljade äfven fransmän uppträda med
efterbildningar. En Abbé Perrin diktade på franska ett
herdespel “la Pastorale“, hvartill musiken år 1659
författades af Robert Cambert, surintendant för
musiken hos drottning Anna af Österrike, Ludvig XIV:s
moder. Denne Cambert var sålunda den förste
fransman, som komponerade en egentlig opera. Mazarini,
som fattade mycken smak för denna nya genre, lät
flera gånger uppföra pjesen för Ludvig XIV, oöh
följden deraf blef ett kungligt privilegium för Perrin år
1669, hvilket berättigade honom att gifva offentliga
musik- och operaföreställningar. Detta var första
grunden till den stora franska nationaloperan, denna
märkvärdiga institution, som ännu fortvarar. I
förening med Cambert inrättade han nu en offentlig
teater i rue Richelieu och engagerade musici; sångare
och dansare: danserskor funnos ännu icke: förklädda
ynglingar utförde dessa partier. Ar 1671 uppförde
nu Perrin och Cambert sin första offentliga
operarepresentation. Operan hette “Pomone*, och var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free