- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
17

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Forntiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Dessa melodier kallades nomer: nomos betyder lag,
och nämde melodier skulle, såsom det synes, erhålla
samma allmänna giltighet som lagame. Före
skrif-konstens uppfinnande afsjöngos ock samtliga
statsla-game för folket, förmodligen för att dess
eftertryckligare inskärpa dem hos den åhörande allmänheten.

Grekernas förnämsta religiösa fester firades till
ära för vinguden (Dionysos), såsom vinskördens
beskyddare. De sånger, som af kören härvid utfördes,
voro de berömda dithyramberna, af mythiskt
innehåll; men under mellanpauserna förekommo
mångahanda improviserade skämtsamma episoder. Dessa
dithyramber med sina komiska inblandningar
föranledde omsider den grekiska tragedien.

Det var Thespis, som snart upptäckte ett
dramatiskt element i Bacchusfestemas anordning med deras
skämtsamma mellanupptåg, och beslöt att med
behörig förändring anställa ett försök i detta hänseende.
I stället för den tillfälliga interlokutören införde han
en bestämd recitant, som uppträdde i flera masker,
trädde i vexeltal med kören och föredrog verser, som
hade afseende på körsångens innehåll. Körerna
utgjorde i första tiden hufvudsaken, och allt hvad som
mellan dem framställdes och talades, kallades
episoder. På detta sätt uppförde Thespis, år 535 f. Chr.,
i Athen sin Alceste på en träteater; och detta var
början till den grekiska tragedien. Huru den
sedermera utvecklade sig, utgör ej ett ämne för dessa
betraktelser. Vi nämna här blott, att grekiska tragedien
utgjorde den högsta förening af alla konster: poesien,
musiken, mimiken och dansen, jemte den
medverkande arkitekturen samt den bildande konsten. De

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free