- Project Runeberg -  Jämförelse mellan buddhismen och kristendomen i några centrala punkter /
54

(1902) [MARC] Author: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. D) Etik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Buddhismen kan icke fatta sedligheten såsom ändamål
i sig själf, såsom eftersträfvansvärd på grund
af sitt eget värde. Hon gäller blott såsom medel för
uppnående af ett annat mål» — det nyss nämnda,
uppnåendet af nirwana eller förlossning från lidandet.
Och därmed är i själfva verket sedlighetens sanna
väsen upphäfdt, ty sedlighetens väsen måste bestå
dan, att »den har sin sanning (och sitt värde) i sig
själf, fullkomligt oberoende af alla följder».

Det goda är icke enligt buddhismen det högsta,
ty »det goda ar alltid en handling och måste såsom
allt karmån öfvervinnas» G0. Endast såsom ett prmdisponerande
medel för uppnåendet af det högsta har
det goda (dock negativt fattadt) i ord, gärning och
lif någon betydelse.

Hvad utgör da, praktiskt sedt, buddhismens sedliga
idealr Vi återfinna det i de talrika lofprisningarna
öfver arhatvärdigheten och kunde ange det med
ofvan använda uttryck: »harmoni» eller sinnesro. Men
harmoni kan endast vinnas inom munkståndet; blott
munken kan vandra fullkomlighetens väg07 och uppnå
dess mål nirwana — vare sig »dieseits» eller »jenseits».
Således den världsflyktande och världsförsakande munken
(bhikkhu) framstår för buddhismen såsom det närmast
liggande idealet08 — ett ideal, i hvilket äfven
den högsta fullkomligheten kan inrymmas, ty möjlighet
finnes för munken att — såsom redan är nämndt
— uppnå arhat-skap eller nirwana redan i detta lif69, men
endast på den förut angifna högre sedlighetens väg,
d. v. s. genom kontemplation och ekstas (dhyäna).

Härmed är ock det negativa, passiva draget i
den buddhistiska moralen antydt, ty munkens sedliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 5 14:20:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/buddhkrist/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free