- Project Runeberg -  Jämförelse mellan buddhismen och kristendomen i några centrala punkter /
38

(1902) [MARC] Author: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. B) Återlösningen med dess förutsättningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

full öfverensstämmelse med kristendomens personlighetskaraktär;
personligheten trycker sin prägel på det
opersonliga. Således världens nuvarande reala beskaffenhet,
dess »Uebel», lidande och förgänglighet
(»förgängelsens träldom») är icke något, som varit från
begynnelsen, utan kommit till genom en ny makt,
som trängt in genomsyrande och fördärfvande, nämligen
synden. Synden, uppkommen genom en fri personlig
afgörelse-handling, är den etiska källan till
världsfördärfvet, världslidandet, världssmärtan. Synden
är vorden en världsmakt och dess härskande skildras
i dystra färger i nya testamentet (se t. ex. Rom. 7).
Detta är kristendomens pessimism. Men den stannar
icke här, utan tränger igenom töcknet, fram till
ett slutmål för tillvaron, som är belyst af hoppets
ljus. Den hoppas och tror, ja, den vet — ty dess
gudomlige stiftare är en borgen därför — att målet
för tillvaron likaväl som dess ursprung måste vara
något godt, en befrielse »från förgängelsens träldom»
— en befrielse, som dock innebär den skarpaste motsats
till den af buddhismen förkunnade befrielsen
genom ett försjunkande i nirvvana. Buddhismen är
förtviflans religion, kristendomen är hoppets.

Men just därför, att kristendomen så djupt uppfattar
tillvarons och mänsklighetens faktiska väsende
såsom en syndens kvalitet — en realitet så mycket
mer fruktansvärd, som den betraktas i ljuset af Guds
i Jesus Kristus uppenbarade helighet — så har ock
först af kristendomen skuldbegreppet blifvit fattadt i
hela dess djup. Och här möter oss nu ock en vedergällningslära,
lika mycket högre och mer genomgripande
än buddhismens, som kristendomens uppfattning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 5 14:20:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/buddhkrist/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free