- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IX. Park-Sagån /
985-986

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rembrandt ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

985

Rembrandt

986

död. — Hans ungdomsverk (t. ex.
Simeon i templet, 1631, Haag)
utmärkas av en något petig
touche samt häftiga kontraster
mellan mörka och ljusa partier.
Sitt rykte som porträttmålare
befäste han med det stora
gruppporträttet Professor Tulps
anatomi (1632, Haag), som inleder
hans verksamhet i Amsterdam,
där han 1634 ingick äktenskap
med Saskia van Uylenburgh och
bildade ett hem med rika
konstsamlingar. Under de lyckliga år,
som nu följde, målar han brett,
levnadsglatt och praktlystet och
stämmer sina bilder i en
strålande guldton. Hans produktion
omfattar nu talrika porträtt (bl. a.
självporträttet med Saskia, omkr.
1634, Dresden), samt bibliska
och mytologiska kompositioner
(t. ex. Danae, 1636, Leningrad).
Höjdpunkten av denna period,
under vilken R. icke står
främmande för de allmänna
barockidealen, betecknar Nattvakten
(1642, Amsterdam; se ill. till
Borgarbeväpning), som

Självporträtt. Målning av Rembrandt.
(Berlin.)

Kristus i Emmaus. Målning av
Rembrandt. (Louvre.)

med mästerlig ljusbehandling
skildrar ett skyttekompani på
ut-marsch. Samma år som denna
revolutionerande men av
beställarna ej uppskattade målning
tillkom, dog Saskia. Även andra
olyckor drabbade nu R. Publiken
vände sig ifrån honom, och de
därav förorsakade ekonomiska
svårigheterna tvingade honom att 1656
göra konkurs. Hans förhållande
till Hendrickje Stoffeis, under
många år hans älskarinna och
modell, framkallade skandaler.
Under olycksåren förinnerligas
emellertid hans konst. Den blir
mera subjektiv, vinner i
färg-styrka, samtidigt som ljus och
skuggor sammansmältas till ett
vibrerande ljusdunkel. Under
1640-t. tillkomma av starkt
dramatisk stämning fyllda landskap
samtidigt som av en säregen
stillhet präglade bibliska
kompositioner (t. ex. Kristus i Emmaus,
1648, Köpenhamn, en liknande
komposition i Louvre).
Teckningen tillbakasättes alltmera för
färgen, och under 1650-t. skapar
han en rad gripande verk, där det
själsliga uttrycket darrar och
flämtar i färgglöden (t. ex. Ja-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:22:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/9/0501.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free