- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IX. Park-Sagån /
243-244

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pigmenttryck ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

243

Pigou—Pikaresk roman

244

har man sökt använda rent
kemiska metoder, grundande sig på
inverkan av en redan framställd
silverbild, t. ex. Th. Manlys o z o
-typ i’, senare utvecklad till
ozobr o’mtryck, varvid ett
pigmentpapper prepareras med en
lösning av bikromat m. m. och
lägges i kontakt med en silverbild.
Dennas silver reagerar med
lösningen, och de bildade
reaktionsprodukterna härda
pigmentpapperets gelatin i en av silvermängden
bestämd grad. Efter överföring
kan en bild erhållas utan
ljuskopiering. Senare angav Farmer
en liknande metod, nu kallad
c a’ r br o t r y ek, som vunnit
stor användning som konstnärligt
uttrycksmedel. Skillnaden mellan
belyst och obelyst
bikromatgelatin visar sig även, om en sådan
kopia fuktas och behandlas med
fet färg; denna kvarhålles då av
de belysta men bortstötes av de
obelysta partierna. Härpå bygger
Rawlins’
oljepigmentme-t o d, vid vilken ett gelatinpapper
prepareras med bikromat,
kopieras, fuktas och sedan infärgas
medelst borstar. Medan denna
metod fordrar ett negativ i
bildens storlek, bygger bromol
jetrycket (jfr d. o.) (Wall,
Piper) på en bild å
bromsilverpap-per, vilken blekes liksom vid
ozo-bromtrycket. Dessa två metoder,
liksom vissa gummitryeksmetoder,
tillåta vidsträckt kontroll av
bilden och benämnas därför m a
-n u e 1 1 a kopieringsmetoder. Den
erhållna färgbilden kan med
tryckpress överföras på annat papper
[(oil-)transfermetoder].
— Inom reproduktionstekniken
användes P. på flertalet områden.
Högtrycket använder det i form
av bikromatlim o. d., som
genomkopieras och därpå antingen
för-stärkes med syrefasta medel (foto-

typi) 1. överföres till sådana
(autotypi, emalj metoder).
Plantrycket använder det belysta och
fuktade bikromatgelatinets olika
mottaglighet för fet färg vid
fotolitografins bildöverföring till sten
1. plåt. Liknande metoder har
ljustrycket vid det egentliga
upplage-trycket. Heliogravyren
framställer genom kopiering av
linjeoriginal och bortlösning av de obelysta
delarna en gelatinrelief, som
sedan avformas. Fotogravyren
framställer å kopparplåten en
halv-tonsbild i gelatin, vilken genom
sin olika tjocklek ger olika
motstånd mot etsvätskan och sålunda
gradationen i djuptrycksformen.
Härvid spelar även etsvätskans
(ofta järnklorid) av
koncentrationen beroende
genomträngnings-förmåga en viktig roll.

Pigou [pigo’], Arthur
Ce-c i 1, f. 1877, engelsk
nationalekonom, prof. i Cambridge 1908, har
gjort sig känd som mångsidig och
skarpsinnig teoretiker. Hans
huvudarbete är The Economics of
welfare (2:auppl. 1924).

Pik (fr. pique), se
Stång-vapen.

Pik (Ity. pik), P i k f a 11,
Pikhorn, se Gaffel.

Pikador [-då’r], försv. av
pica-dor.

Pika’nt (fr. piquant, av
piquer, sticka), stickande, skarp,
starkt kryddad; (sensuellt)
retande, livligt fängslande. —
Subst.: pikanteri’.

Pikare’sk roman (av sp.
pica-ro, odåga, skälm), benämning på
en litterär genre, uppkommen i
Spanien vid 1500-t:s mitt. P.
skildrar, ofta i jagform, en ung,
förslagen odågas äventyr på hans
resor oeh vandringar. Urtypen
för P. är den Mendoza länge
tillskrivna Lazarillo de Tormes.
Se

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:22:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/9/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free