- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / VII. Kyrkofrid-Meuse /
1461-1462

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Meissen ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1461

Meissen—Meissonier

1462

uppfann 1882 tillsammans med
J. v. Schmädel autotypin.

Meissen [ma’j-], stad i
fristaten Saclisen, vid Elbe. 39,000
inv. — Staden, som liar ett
synnerligen måleriskt läge på de höga
stränderna av Elbe, domineras av
den gotiska domkyrkan, grundlagd
på 1200-t. och fullbordad på
1400-t., och det därintill 1471—85
uppförda slottet Albrechtsburg,
den praktfullaste senmedeltida
profanbyggnaden i Tyskland. —
M:s industri utgöres främst av
porslins- och lergodstillverkning.
— Europas äldsta porslinsfabrik
grundades där 1710 av August
den starke för att utnyttja den av
J. F. Böttger gjorda uppfinningen
av porslinet (se d. o.). Den var
inrymd i slottet till 1873, då den
flyttades utanför staden. Böttger
var dess ledare till sin död 1719.
I början imiterade man det
kinesiska porslinet så troget som
möjligt. Närmast förebilden kom det
röda stengods, som framställdes
efter mönster av det kinesiska
s. k. buccarogodset. Till sin
konstnärliga höjdpunkt bragtes
tillverkningen av målaren J. G.
He-rold (anställd 1720—65) och
skulptören J. J. Kändler
(anställd 1731—75). Den målade
dekoreringen övergick nu till lätta
och graciösa kineserier samt
självständiga mönster, under det att de
plastiska formerna genom
Kändler bragtes till en nästan otrolig
mångfald och rikedom, såväl i
fråga om servisföremål som
pryd-nadspjäser. Från en kraftfull
barock utvecklades stilen vid
1700-t:s mitt till den sirliga rokoko,
som gjort Meissenpjäserna
berömda. Särskilt modellören F. E.
Meyer (anställd 1748—61) var en
utpräglad rokokokonstnär. Snart
övergick emellertid M. till en
konstnärligt tämligen intresselös

Meissen. Albrechtsburg. Domen i
bakgrunden.

industriell produktion, som ännu
fortsätter, delvis med anlitande av
gamla modeller. Bildhuggaren M.
V. Acier (anställd 1764—79)
skapade dock många vackra
modeller, och under 0. Marcolinis
direk-törstid (1774—1815)
efterbildades med en viss framgång
Sèv-res biskvier. Under fabrikens
blomstringstid utmärktes
tillverkningen av utomordentligt gott
material, vacker porslinsglasyr
och rena färger samt konstnärligt
högtstående utförande. Dess varor
äro signerade, vanl. med två
korsade, i blått målade svärd. Se även
ill. till Kändler.

Meissner, Hjalmar, f. 1865,
musiker, har som orkesterdirigent
varit anställd vid Ranfts
teatrar samt 1908—10 vid Kungl.
teatern och 1914—19 vid Göteborgs
orkesterförening. — M:s hustru,
Emma M., f. Ekström, f.
1866, operettsångerska, under
längre tid anställd hos Ranft, har
genom en livlig och behagfull
scenframställning (Glada änkan.
Dollarprinsessan) vunnit
betydande framgångar.

Meissonier [mäsånje’]. 1. Just

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:21:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/7/0739.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free